Anmeldelse: ‘Collateral’

13/03/2018 | Ingen kommentarer

‘Collateral’ er en overordentligt ambitiøs mini-serie, der starter solidt og spændende, men slår efterhånden så stort et politisk brød op, at spændingen glemmes.

Mini-serier kan være et fantastisk format. Det giver forfatteren og instruktøren mulighed for at fortælle en uhyre omfattende historie med nuancerede karakterer, der krydser hinandens veje; uden at gå på kompromis med en spillefilmslængde. Dette er uden tvivl hvad David Hare og SJ Clarkson har forsøgt med ‘Collateral’; en serie, der tager den nuværende, sociale puls i London i en verden med menneskesmuglere, spioner og flygtningekriser.

Udenfor en opgang i det sydlige London bliver det syriske pizzabud Abdullah Asif brutalt skudt ned. Politikommissæren Kip Glaspie sættes på sagen, og som hun dykker dybere og dybere ned i sagen, opstøver hun efterhånden et komplot, der involverer det britiske militær, pressede politikere, menneskesmuglere, tidligere spioner og syriske krigsflygtninge.

Seriens første afsnit starter uhyre godt ud med at introducere Glaspie, fremragende spillet af Carey Mulligan. Det opbygger flot den kommende efterforskning og procedural, og gør klart, at vi skal til at opleve en meget speget sag. Men måske også FOR speget. Den egenrådige David Hare har nemlig utroligt mange bolde i luften, men langtfra de fleste gribes igen. Den vil nemlig både være en spændende krimi, en social kommentar om det britiske samfunds syn på den igangværende flygtningekrise, en kritik af Englands deltagelse i krige i Mellemøsten samt udforske negligerede minoritetsgrupper af både forskellig hudfarve og seksualitet. For at komme omkring disse tunge politiske emner, præsenteres vi gradvis for et mere og mere omfattende persongalleri og plotmæssige sidespor, og efterhånden som den politiske agenda tager over, bliver den flot opbyggede spænding glemt.

Tag endelig ikke fejl. Jeg har intet problem med, at en serie har en klar politisk agenda; om det så er min egen politiske overbevisning eller ej er underordnet. Dog er det, i en fiktionsserie, min klare overbevisning, at politikken aldrig må overskygge plottets fremdrift eller karakterportrætterne, og det er her at Hare fejler i denne anmelders optik. Labour-partiet der, i denne serie, personificeres af den kvalmt retskafne David Mars er fremstillet som utvetydigt gode og uhyre tolerante mennesker, mens modstanderne portrætteres udelukkende som fremmedhadske demagoger, der ikke skyer nogen midler for at opnå deres ambition om at lukke Britannien om sig selv. Sandheden skal sikkert findes i et vakuum mellem disse to, men nuancer er desværre ikke noget Hare er interesseret i at vise.

Men nu ryger jeg selv i den politiske fælde. Tilbage til en objektiv vurdering af serien.

Carey Mulligan er som altid hamrende dygtig og seværdig og hver gang historien vender tilbage til Glaspies og hendes makker Nathans (også spillet fremragende af Nathaniel Martello-White) var jeg hooked. Serien skal også have ros for sit production-design, der finder en elementær skønhed i det nedslidte South London og de triste menneskeskæbner, der gemmer sig på både flygtningecentrene og de store penthouse-lejligheder.

‘Collateral’ er altså en overordentligt ambitiøs og til tider spændende krimi, der trækkes noget ned af en alt for forstyrrende politisk agenda. David Hare er en god forfatter, men han har brug for nogen til at tage hans øjne fra spillerne og gå efter bolden i stedet for at opstille billige arketyper på den britiske højre- og venstrefløj. Måske er den folkesplittende retorik tættere på virkeligheden end vi bryder os om, men det ender med at overtrumfe seriens elementære plotfremdrift og intensitet. Tre stjerner for et fantastisk første afsnit, momentvis fængende dialog og Mulligans præstation.

Anmeldelsen er baseret på alle 4 afsnit i miniserien.

Se ‘Collateral‘ på Netflix Danmark.