Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Godless’

Anmeldelse: ‘Godless’

23/11/2017 | Flixfilm

‘Godless’ er en klassisk, smukt filmet western uden de helt store overraskelser, men der spilles flot og veloplagt over hele linjen af skuespillerne. Har man en svaghed for skuddueller, hårdkogte banditter og jernstærke kvinder, er ‘Godless’ værd at tjekke ud trods det noget langsomme tempo.

Westerns er noget af det mest ærkeamerikanske genre, der findes. I Hollywoods gamle dage kom der westerns i stribevis, ligesom der i dag kommer superhelte-film i større mængder. Western-genren dødede efterhånden ud lige indtil til de store 1990-hits ‘Danser med ulve’ og ‘De Nådesløse’. De fantastiske film kom og skabte en mindre renæssance, så længe det varede. Nu om dagene kommer der få westerns ud i ny og næ og ofte i tv-form, så som ‘Deadwood’ og ‘Hell on Wheels’.

Nu er det Netflix´s tur til at tage publikum tilbage til den vilde vest med ‘Godless’ – en miniserie på svy afsnit fra den erfarne manuskriptforfatter og instruktør Scott Frank og produceret af selveste Steven Soderbergh. Frank har skrevet hits som ‘Out of Sight’ (med Soderbergh som instruktør), ‘Minority Report og ‘Logan’ og instruerede den slemt undervurderet thriller ‘The Lookout’.

‘Godless’ lægger hårdt ud med en brutal åbningsscene: Et tog og dets passagerer er blevet udsat for et tøvrøveri af den onde Frank Griffin (Jeff Daniels) og hans bande. Ingen overlever dem. End ikke et hjælpeløst barn, der hænger dødt fra et træ til stor skræk for den gamle Marshal John Cook (Sam Waterston). En af Griffins medlemmer, Roy Goode (Jack O’Connell) stikker af og gemmer sig hos enken Alice Fletcher (Michelle Dockery), der driver en farm med sin søn og svigermor. Alice er en sej kvinde, der ikke er til at bide skeer med, men hun ser noget godt i Roy og ser at han er god til at opdrætte heste.

I nærheden af Alices farm ligger minebyen Le Belle, der er befolket af kvinder. Alle er enker og har mistet deres mænd under en større ulykke i sølvminen. Byen styres af borgmester-enken, den barske Mary Agnes (Merritt Wever) der noget modvilligt laver aftale med den sleske forretningsmand J.J. Valentine (Christopher Fitzgerald), der vil overtage minen. Han sætter den knap så venlige Ed Logan (Kim Coates) til at stå for kvindernes sikkerhed. Byens sherif Bill McNue (Scoot McNairy) sætter sig for at jage efter Griffin, men hans syn er ved at blive værre. Griffin har kun hævn på sine tanker og snart er han på vej til Le Belle…

‘Godless’ leger med de klassiske western-elementer, som man kender det fra utallige westerns. Det er meget tydelig, hvem der er god og ond, lige på tærsklen til at de ligeså godt kunne have hvide og sorte hatte på dem. Det mest alternative ved historien er kvindebyen, hvilken passer meget godt til tidens store fokus på kvindelige værdier. Der er udpræget kønnenes kamp over det og det er forfriskende at se i en western.

‘Godless’ har et solidt cast med det dygtige talent Jack O’Connell, der har gjort sig godt bemærket med filmene ’71’ og ‘Unbroken’. Hans good bad guy er ikke speciel ny, men han formår at gøre sin figur værd at følge. Den helt store overraskelse i castet er Michelle Dockery som mange kender fra tv-serien ‘Downton Abbey’. Hun smider med lethed minderne om den tidligere rolle til side og er total sej som Alice. Den altid afsindige Jeff Daniels spiller sin skurk på en underspillede facon, men han er altid en truende fare, der lurer om hjørnet, når man mindst venter det, ligesom hajen fra ‘Dødens gab’. Merritt Wevers figur er et friskt og spændende bekendtskab blandt Le Belle´s kvindelige borgere og Scoot McNairy giver sin sherif noget tiltrægt sårbarhed til den type figur, man har set mange gange før,

Scott Frank fortæller sin episke historie med prægtige store landskabsbilleder, der hører hjemme på det store lærred. Steven Meizlers fantastiske fotografering kan sagtens konkurrere med Roger Deakins´arbejde på ‘True Grit’ og ‘Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford’. Scott Frank tager sig god tid med sit plot, næsten for god tid. For historien bevæger sig i et sløvt tempo og kræver meget af ens tålmodighed. Men heldigvis er Franks erfarne sans for god, solid dialog også her i ‘Godless’.

‘Godless’ er vældig god underholdning for fans, der elsker noget gammeldags cowboy-action også selvom det fortælles på langsommelig vis. Der er ikke de store overraskelser, men alle i serien nyder åbenlyst at medvirke i en western og den energi smitter af på ens oplevelse af det. Så er man til westerns, er ‘Godless’ værd at tjekke ud, dog uden at forvente noget nyt og epokegørende i historien.

Se ‘Godless‘ på Netflix Danmark.