Anmeldelse: ‘Happy!’ – sæson 1

02/05/2018 | Ingen kommentarer

Ultravold, bandeord, psykopater og tilmed en flyende, blå fantasi-enhjørning får man i den sindssyge ‘Happy!’. Baseret på en ligeså afsporet tegneserie byder serien på rablende skuespil fra Christopher Meloni og vilde episoder, der kan virke usmagelige. Det er bestemt ikke en serie for alle, men kan klart anbefales til dem, der elsker underholdende ekstremer.

Tegneserieforfatteren Grant Morrison hører til en af de mærkelige, kreative originaler i tegneseriebranchen. Når han ikke skriver mainstream-titler som ‘Batman’ eller ‘Superman’, så skriver han de særeste tegneserier som ‘WE3’, ‘The Invisibles’ og ‘The Filth’. Den surrealistiske film noir-tegneserie ‘Happy!’ hører til en af Morrisons letvægtere i forhold til de andre værker, men er den blevet omsat til tv-format af ‘Crank’-instruktøren Brian Taylor, som er instruktør på mange af episoderne.

Mød Nick Sax (Christopher Meloni). En tidligere politimand der nu arbejder som lejemorder med hang til stoffer og alkohol. Det er hans brændstof til hverdagen i en grotesk verden, hvor alt virker ekstremt og grimt. Sax rammer for alvor bunden under en mission, der ender skidt for ham med kugler i sin slidte krop. I ambulancen på vej mod hospitalet vågner Sax op til dette: En lille, blå og bevinget enhjørning der hedder Happy (med Patton Oswalts stemme) og som er en lille kidnappet piges fantasiven. Sax er den eneste, der kan se Happy, der vil have ham til at redde pigen fra en psykopat-julemand! Mere skal ikke røbes her, da det vil spolere de sære overraskelser…

Kender man til ‘Crank’-filmene med Jason Statham, så kender man med garanti den hysteriske, hektiske stil fra de film. Den stil finder man også her i ‘Happy!’ og kombineret med Morrisons gale skriveri bliver det om muligt endnu vildere. De sindssyge kamerabevægelser matcher den tilsvarende galskab, der byder på kropvækster i litervis. Sax-figuren er en kliche, men i Melonis erfarne hænder bliver det underholdende med tilpas overspil og kvikke oneliners. Brugen af en fantasifigur som sidekick fungerer forbavsende godt og det hjælper at have Oswalts stemme til at give Happy liv, da han er en erfaren herre indenfor stemme-skuespil – han var nemlig rotten Remy i Pixar-hittet ‘Ratatouille’. Animationsarbejdet af Happy er som at se noget fra de gode, gamle Looney Tunes-dage, hvilken altid er et must.

Det hører til sjældenheder at tegneseriefolk er med på tv-processen, men fans af Grant Morrison vil tydelig kunne mærke hans indflydelse, da han både er medskaber og producent på serien. Selve tegneserien er en mini-serie på sølle fire numre, så det sære univers er blevet udvidet til at rumme flere figurer og situationer holdt i samme absurde tone. Jeg syntes at tegneserien var noget kort, så frihederne med forlægget kommer både med nogle plusser og minusser. Man bliver klogere på Sax og de andre afsporende figurer, men ind i mellem går det ud over det vilde tempo.

Man er i sidste ende mest nysgerrig efter at se mere til det umage makkerpar Sax og Happy og bifigurerne formår ikke at holde den samme interesse, lige på nær tortur-eksperten Smoothie (Patrick Fischler) og den klamme julemand (Joseph D. Reitman). Historien forgår i juletid, så der er skør brug af julesange, når det sker mærkelige og voldsomme ting. Nogen ‘It´s a Wonderful Life’ er ‘Happy’ bestemt ikke!

De tegneserie-nørder der kan lide ‘Happy!’-tegneserien, vil synes godt om at man endelig kan se noget Grant Morrison-stof i levende billeder. Hvem ved måske kan man i fremtiden se hans andre sære værker på tv. En ting er sikkert, der kommer en anden sæson til næste år og skaberene lover at det bliver vildere end sæson et. Indtil nu kan man se de første otte episoder af den mærkelige historie.

Er man til ekstremer, der ikke er bange for at tage pis på alt, vil man have det sjovt med Sax og Happys vilde eventyr. Andre vil nok synes at ‘Happy!’ er alt for meget. Jeg kan derfor bedst anbefale serien til folk, der kender til forlægget og til dem, der elsker weird shit.

Se ‘Happy!‘ på Netflix Danmark.