Anmeldelse: ‘Le Chalet’ – sæson 1

28/04/2018 | Ingen kommentarer

‘Le Chalet’ er en forrygende fransk thrillerserie, der med få virkemidler får skabt en heltstøbt fortælling fyldt med paranoia og nogle af menneskets grimmeste sider.

En flok venner genforenes en weekend i en afsides og isoleret hytte, men snart opdager de, at nogle er ude med riven for at komme dem til livs, og opholdet i hytten ændrer sig fra en romantisk bryllupsweekend til at være et mareridt, hvor karakterne dør en efter en. Det der måske lyder mest frygtindgydende ved dette er, hvor banalt det fremstår. Men lad dig ikke narre. ‘Le Chalet’ er en ganske opfindsom historie, der lader paranoiaen stå i fuld flor, hvor det bestemt ikke er nødvendigt med overnaturlige elementer for at gøre stemningen uhyggelig. Nej, menneskets modbydelige sider klarer skam selv den opgave til UG med kryds og slange.

Hytten ligger i den lille landsby Valmoline, der har de smukkeste omgivelser i det franske bjerglandskab. Men hvor naturen er den rene idyl, så er landsbyen i et tydeligt forfald, hvor kun en håndfuld fastboende er tilbage, da vennerne vender retur til deres hjemby sammen med kærester/ægtefæller for at holde et bryllup. Selv om mange af dem ikke har set hinanden længe, så blusser gamle konflikter og klemte følelser snart op igen. Men det bliver hurtigt klart for både seeren og karakterne selv, at der er noget langt farligere på spil end gamle forelskelser og uvenskaber. Allerede da de mødes på nærmeste togstation og kører mod Valmoline begynder de foruroligende begivenheder, idet broen, der udgør eneste vej til og fra Valmoline, braser sammen i samme øjeblik, som de har passeret den. Herefter finder de ud af, at hverken telefoner eller internet virker, da nogle bevidst har ødelagt forbindelsen. Gruppen er altså fanget i den lille bjerglandsby, fuldstændig isoleret fra omverden.

Foruden weekenden, hvor vennerne mødes i hytten, så foregår dele af fortællingen også seks måneder senere, hvor en af vennerne bliver udspurgt om personlige forhold og hvad der egentlig foregik den weekend. Der er yderligere en tredje tidslinje 20 år tidligere, hvor vennerne var børn i Valmoline og en ny familie flytter til byen. Alt sammen med tråde til den skæbnesvangre weekend.

Med tre tidslinjer og kun seks episoder kan ‘Le Chalet’ måske lyde som noget forhastet makværk, men det er heldigvis ikke tilfældet. Tværtimod har serien en klædelig langsommelighed, der giver tid til at dvæle ved hovedkarakterernes relationer og skaber den helt rigtige isolerede og paranoide stemning i dagene, hvor de befinder sig i hytten.

Det gælder dog om at holde tungen lige i munden i særligt de første par episoder, da der er rigtig mange karakterer at holde styr på samt deres relationer til hinanden – og så endda over flere forskellige tidsperioder. Men det bliver naturligvis betydeligt lettere som historien skrider frem, da flere og flere karakterer ryger i svinget. Trods en vis forvirring over hvem der hedder hvad, er i familie med hvilke karakterer og kæreste med hvem, så er det et snedigt greb at lade så mange karakterer være involveret. Det gør det sværere (for seer såvel som karakterer) at få et overblik over, hvem der har befundet sig hvor og talt med hvem, hvilket lader paranoiaen forstærkes i forhold til om nogen af hyttens residerende er involveret i hærværket og drabene.

For denne frankofile anmelder er det en lækker krølle på halen at kunne lytte til det franske sprog, mens fortællingen udfolder sig. Men selv hvis vi ser bort fra franske gloser, der kæler for seerens ører, så er der tale om en velproduceret thriller med en god og opfindsom historie. Dette betyder også, at selv hvis du et par episoder inden afslutningen gennemskuer, hvem der er ude efter landsbyboerne og hyttens beboere, så bliver det bestemt ikke en kedelig affære at se serien til ende. Der er endnu mange detaljer til gode, og man kan blot læne sig tilbage og nyde en fortælling, der alt i alt er skruet rigtig godt sammen. ’Le Chalet’ handler nemlig om så meget mere end at finde den eller de skyldige – det er en historie om forfald, usunde relationer og menneskelig grusomhed.

Det er en absolut fornøjelse at se Netflix-produktioner fra andre lande end USA, hvilket ‘Le Chalet’ understreger med et mere upoleret udtryk end der ses i typiske amerikanske produktioner inden for samme genre. Både kulisser og virkemidler er forholdsvis begrænset, og det giver en lækker virkelighedseffekt og bekræfter blot, at less is more.

Amusez-vous!

Se ‘Le Chalet‘ på Netflix Danmark.