Anmeldelse: ‘Mute’

25/02/2018 | Ingen kommentarer

Instruktøren Duncan Jones skuffer desværre med sin sci fi-thriller ‘Mute’. Den tykke indflydelse fra ‘Blade Runner’ hæmmer filmen i længden og det forhindrer den i at blive unik. Det hjælper heller ikke at den er frygtelig langsom med sin kluntede historie og den ellers gode Alexander Skarsgård kniber med sin stumme hovedperson spændende.

Dystopisk science fiction er i højsædet, hvilken matcher godt i de usikre tider, vi lever i. Den form for fremtidsfortællinger fungerer tit som advarsler mod vores dystre natur og hvor det vil føre os hen med tiden. Andre gang går der bare stiløvelser i det uden at der er noget, der er konkret og relevant under overfladen. Dette er desværre tilfældet med den nye film ‘Mute’ fra David Bowie´s søn og instruktør Duncan Jones.

Jones slog igennem med den fantastiske ‘Moon’, en lille sci fi-filmperle med en fremragende Sam Rockwell og senere kom den intense ‘Source Code’, hvor Jones forsatte sin sans for genren. Efter en tam afstikker til fantasy med den dyre ‘Warcraft – The Beginning’, er Jones i samarbejde med Netflix vendt tilbage til sin yndlingsgenre med ‘Mute’, som han har haft planer om at lave i lang tid. Selv siger Jones at ‘Mute’ er en slags spirituel efterfølger til ‘Moon’ og er dedikeret til hans far og Marion Skene, som var Jones´barnepige. Begge film forgår tilmed i selvsamme univers.

‘Mute’ åbner med billeder af den hårdt sårede amish-dreng Leo, der flyder i vandet med et åbent sår i halsen efter en voldsom bådeulykke. Læger forsikrer Leo´s familie at de kan fixe hans hals og dermed redde hans stemmebånd, men de nægter at gå med til det på grund af deres tro. 30 år ude i den nære fremtid lever den nu voksen og stumme Leo (Alexander Skarsgård) et ensformigt liv som bartender i fremtidens Berlin.

Leo´s eneste lyspunkt i tilværelsen er hans smukke kæreste Naadirah (Sayneb Saleh), der arbejder i selvsamme bar. Dog en dag forvinder Naadirah sporløst og Leo forsøger på alle måder at finde hende i den kriminelle underverden. Undervejs møder han to sære læger, Bill (Paul Rudd) og Duck (Justin Theroux) og det gør Leo´s situation mere indviklet…

Når man ser ‘Mute’, er man slet ikke i tvivl om den stærke indflydelse, ‘Blade Runner’ har haft på Duncan Jones. Ham og andre filmskabere fra samme generation har set den, studeret den og har taget den visuelle stil. Lignede film genbrugte den stil til hudløshed, men det var heldigvis ikke tilfældet med ‘Blade Runner 2049’, der var en total overraskelse sidste år med sine visioner.

Det lykkedes derimod aldrig for ‘Mute’ at blive frisk på billedsiden osse selvom det er godt udført med et mindre budget. Bare det man ser de flotte billeder af den futuriske Berlin om natten komplet med snavsende gader badet i neon-lys og flyvende biler, bliver man mindet om ‘Blade Runner’-filmene og man griber sig selv i at se dem igen i stedet for Jones´passionsprojekt.

Alexander Skarsgård kæmper en brav kamp at gøre den stumme Leo levende, men han får ikke meget at arbejde med. Det gør heller ikke den relative nye skuespillerinde Sayneb Saleh, der ellers er omdrejningspunktet i mysteriet. Men Paul Rudd fra ‘Ant-Man’ underholder med sin sædvanlige deadpan-håndtering af replikker i sin atypiske rolle og når han er fremme, så sker der i det mindste noget. Justin Theroux er total klam og ligeså atypisk som Duck. Samspillet mellem Rudd og Theroux giver ‘Mute’ noget tiltrængt liv i handlingen. På over to timer og med et meget langsomt tempo er ‘Mute’ en sløv film at komme igennem. Var der blevet trimmet noget af spilletiden og mere fod på speederen, havde det nok hjulpet.

Det er en stor skam at ‘Mute’ ikke er nær så god og spændende som forgængeren ‘Moon’. Dertil er historien for usammenhængende og klodset fortalt. Jeg beundrer passionen bag kameraet, men ville have ønsket at jeg kunne beundre resultatet. Så bedre held næste gang, Hr. Jones.

Se ‘Mute‘ på Netflix Danmark.