Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Santa Clarita Diet’ – sæson 2

Anmeldelse: ‘Santa Clarita Diet’ – sæson 2

26/03/2018 | Flixfilm

Anden sæson af ‘Santa Clarita Diet’ forsætter det samme spor fra første sæson med rigelige mængder af plat humor og klam splat. Man føler sig godt underholdt af den ekstreme husmor som zombie-historie og de bizarre påfund, men friskheden fra den første omgang er der ikke meget af og heller ikke den store udvikling i historien.

‘Desperate Housewives’ med hints af ‘Braindead’ og ‘Shaun of the Dead’. Det var den tanke, jeg havde i hovedet, mens jeg så første sæson af Netflix-serien ‘Santa Clarita Diet’. Den havde volden og humoren fra de nævnte zombiefilm-klassikere kombineret med den satirske, amerikanske forstads-humor fra den populære tv-serie. Jeg går ud fra at det er sådan at ‘Santa Clarita Diet’ blev pitchet til Netflix.

‘Santa Clarita Diet’ blev positivt modtaget trods de negative kommentarer til de mange grafiske voldsscener, hvilken er lidt spøjst at klage over, eftersom at serien handler om zombier. Selv ikke ‘The Walking Dead’ blev mødt med den kritik! Succesen med ‘Santa Clarita Diet’ udløste muligheden for en anden sæson, der forsætter med at male skærmen rød!

For dem der ikke har set sæson et, så kommer der en kort introduktion: Serien handler den travle ejendomsmægler/husmor Sheila (Drew Barrymore), der dør og vågner op som zombie med en ustyrlig lyst efter menneskekød. Hendes ægtemand/kollega Joel (Timothy Olyphant) kæmper med at styre Sheila og med at finde en kur, der kan løse det mærkelige mareridt, de er endt i. Sæson to forsætter med parrets daglige skavanker med at sikre kød til dybfryseren, skjule deres hemmelighed fra deres politi-naboer og redde Shelia fra hendes besynderlige zombie-liv. At nævne hvad der ellers sker i de ti nye afsnit ville være synd at gøre. Bare forvent mere af samme skuffe med nogle syge twists oven i…

Barrymore og Olyphant kører videre løs på deres veloplagte samspil, der ad og til kammer over i hysterisk overspil, når de skal lyve på livet løs. Det er dog sjovt at se deres vanvittige kamp for at bevare facaden og forstanden. Det unge stjerneskud Liv Hewson gør stadig indtryk som den rebelske datter Abby og bringer både charme og sarkasme til rollen.

Underholdningsværdien ligger også i de herlige groteske splattereffekter, der nok skal skabe flere negative bemærkninger fra det mavesure publikum. Den slags vold deler naturligvis vande, men volden er så langt ud at der går ‘Tom & Jerry’ i det – bare med blod. Effekterne er imponeret lavet og er gjort med stort kreativitet. Bare ikke spis jeres aftensmad, mens I ser serien! Volden bliver bakket op af den sorte humor, der eskalerer i slapstick og sjov dialog uden at det overhovedet bliver dystert. Der er ganske få gange hvor det bliver alvorligt, men det bliver punkteret af en joke, der ikke altid lander perfekt.

‘Santa Clarita Diet 2’ kører i det samme løsslupne og hysteriske tempo uden den store nye udvikling i den overordnede historie. Faktisk er det tvivlsomt om der er stof til mere omgang zombie-sjov med en tredje sæson. Men kunne man lide sæson et og se Barrymore æde løs af naboer og bad guys, kan man glæde sig til de nye afsnit dog uden at forvente nye overraskelser. Så en lille anbefaling herfra til det tossede blodbad.

Se ‘Santa Clarita Diet‘ på Netflix Danmark.