Anmeldelse: ‘Seven Seconds’ – sæson 1

26/02/2018 | Ingen kommentarer

‘Seven Seconds’ er en fængende, velspillet, men også lidt ujævn, dissekering af nutidens USA forklædt som en intens krimiserie.

Tilbage i 2002 udkom første sæson af ‘The Wire’; en serie omhandlende Baltimores narko-underverden – komplet med detaljerede og multilagrede portrætter af pushere, politifolk og glatte politikere – der brugte sin velkendte kriminaldrama-skabelon til at skabe et mikrokosmos af et moderne USA, der var præget af sociale problemer, racisme og bundløs korruption og er sidenhen blevet en klassiker, der stadig har lige så stor relevans i dag.

Nu kommer Netflix og Veena Sud (der også udviklede den amerikanske pendant til ‘Forbrydelsen’) så med første sæson af den antologiske kriminalserie ‘Seven Seconds’, der ligeledes bruger en forbrydelse til at fortælle en langt mere aktuel og nærværende historie om menneskerne bag forbrydelsen; lige fra de følelsesmæssige ar hos de pårørende til de højeste instanser i justitsverdenen.

Vi befinder os i nutidens Jersey City. Da en sort dreng, ganske uforvarende, køres ned af en hvid politibetjent, kommer hans kolleger ham til undsætning og får drejet mistanken over på en simpel drukkenbolt. Grunden til dette er den seneste tids (virkelige) spændinger mellem amerikanske minoriteter og en brutal politistyrke, som man så det i Ferguson og Chicago for ikke særligt lang tid siden. Men hvad der starter som et simpelt cover-up af en forbrydelse, udvikler sig hurtigt til et mysterium, hvor både drengens familie, de implicerede betjente og en håbløs offentlig anklager alle sammen forsøger henholdsvis at finde og skjule sandheden om den tragiske ulykke – og stilles ansigt til ansigt med både ydre og indre ondskab.

Vi skal ikke mange frames ind i første afsnit af ‘Seven Seconds’, før vi godt ved hvad seriens agenda er. I lavt vinklede wide-shots ser vi en stor række amerikanske flag hvorefter vi klipper til et fjernt billede af Frihedsgudinden, der endda har ryggen vendt til os. Det er, med andre ord, ikke særligt subtilt: Vi skal til at opleve en historie, hvor USA bliver vendt på vrangen og hvor lov og frihed ikke er en forudsætning for alle.

‘Seven Seconds’ skal først og fremmest have ros for sin autentiske fremstilling af et Jersey City, hvor man hurtigt fornemmer de indesluttede, racemæssige spændinger, som seriens første sæson beskæftiger sig med, for det kan godt være, at den sorte drengs familie lige er flyttet ud af ghettoen og har anskaffet sig et hus, men advokaterne er stadig vældigt interesserede i at vide hvordan pokker en 15-årig dreng havde råd til en så svinedyr BMX-cykel. Serien emmer af en ubehagelig fordomsfuldhed alle karakterer imellem, og man bliver meget hurtigt grebet af de forskellige karakterer og deres individuelle side-plots. Især er seriens andet afsnit (der er instrueret af den nu desværre afdøde Jonathan Demme) et fantastisk, underspillet og reflekterende afsnit, hvor smerte og frustration er de store temaer.

Det ville dog ikke have virket uden de rigtige skuespillere og hver rolle er perfekt besat med mindre kendte navne. Bedst er Regina King som den frustrerede mor, men også Michelle Ventimilia er god som en Lady Macbeth-lignende hustru, der gladeligt dækker for sin politi-husbond; bare så længe hendes egen familie er sikker.

Men der er også problemer med ‘Seven Seconds’. På trods af dens dybe indsigt i dens store, universelle tematikker, slæber nogle af afsnittene sig afsted i et sløvt tempo. Især de sidste tre afsnit kører på det sidste dramatiske dampe og den goodwill som seriens første syv afsnit opbyggede. Her ville det have klædt manusforfatterne at klippe ned på antallet af afsnit. Nogle gange brydes den grynede autencitet også, fordi plottet simpelthen kræver, at en bestemt karakter pludselig skal lægge et puslespil sammen for at drive historien videre; uanset hvor usandsynlig denne sammenlægning end er.

Men når alt kommer til alt, er der for mange aktuelle, tekniske og tematiske godbidder i ‘Seven Seconds’ første sæson og hvis du er fan af socialrealistiske dramaer med et mean streak og kan leve med nogle usandsynlige “A-til-B”- lappeløsninger, så skal der lyde en anbefaling herfra.

Se ‘Seven Seconds‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på alle afsnit i første sæson.