Anmeldelse: ‘The Cloverfield Paradox’

10/02/2018 | Ingen kommentarer

‘The Cloverfield Paradox’ er ironisk nok et paradoks af en film. Forsøget på at være original og stadig knytte bånd til de andre ‘Cloverfield’-film ender skævt og forvirrende, men man bliver stadig underholdt af de mange science fiction-klicheer og en god Gugu Mbatha-Raw. Den er værd at tjekke ud af ren nysgerrighed, men den er langtfra god.

Der var Super Bowl finale i sidste weekend og tradition tro var Hollywoods store pr-maskine proppet med trailers for sommerens kommende blockbusters. Men en trailer vakte stor opmærksomhed. Netflix havde vist traileren for ‘The Cloverfield Paradox’, den tredje film i den gådefulde ‘Cloverfield’-franchise. De tidligere film var found footage-monsterfilmen ‘Cloverfield’ og den klaustrofobiske thriller ’10 Cloverfield Lane’. Lige efter traileren til ‘The Cloverfield Paradox’ blev der annonceret at filmen kunne ses med det samme på Netflix! Det var en uhørt markedsføring, men næppe den sidste gang at man ser den slags PR-stunt igen.

‘The Cloverfield Paradox’ hed ellers ‘God Particle’ og var sat til premiere engang i foråret, men efter skuffende test-screenings valgte Paramount Pictures og J. J. Abrams´s produktionsselskab Bad Robot at sælge filmen til Netflix. Dette kan nok blive hverdag for filmskaberne i Hollywood for at spare biograf-udgifterne på film, man er meget usikker på. Således kan man nu se en 45 millioner dollars film i sit privathjem. Vildt…

Jorden anno 2028 døjer med en alvorlig energikrise i ‘The Cloverfield Paradox’. Så alvorlig at det kan udløse en tredje verdenskrig. I filmens start tager astronauten Ava Hamilton (Gugu Mbatha-Raw) afsked med sin mand Michael (Roger Davies), da hun tager på rummission for at løse energikrisen ombord på rumstationen Cloverfield Station. Sammen med sine internationale kollegaer aktiver Ava en partikelaccelerator for at skabe en koncentreret stråle af partikler med høj energi for at redde Jorden. Men den seneste test udløser store problemer og nu er astronauterne fanget i en alternativ dimension!

I et desperat forsøg på at vende tilbage til deres egen dimension, sker der mange bizarre og uhyggelige ting for astronauterne. Deriblandt en kvindelig astronaut (Elizabeth Debicki) der pludselig dukker op ude i det blå med en personlig tilknytning til Ava, som slet ikke kender til astronauten. Mere skal der ikke siges om plottet, der byder på flere mærkelige ting.

Som nævnt tidligere var ‘The Cloverfield Paradox’ tænkt som sin helt egen film, hvilken også var tilfældet med ’10 Cloverfield Lane’. Ideen med at knytte de film sammen er spændende og det giver visse muligheder i stil med antologi-serierne ‘The Twilight Zone’ og ‘Black Mirror’. Det fungerer fint med ’10 Cloverfield Lane’, men desværre ikke for ‘The Cloverfield Paradox’. Man prøver meget ivrigt at knytte filmen sammen med de andre, men der går rod i det og det skaber total forvirring uden at komme nærmere ind på det her, da det vil ødelægge filmens overraskelse. Måske havde filmen været bedre uden alt det ‘Cloverfield’-halløj.

Castet er spændende at se med alle de internationale ansigter som Gugu Mbatha-Raw, Daniel Brühl, Elizabeth Debicki, Aksel Hennie, Chris O’Dowd, John Ortiz, David Oyelowo og Zhang Ziyi. Alle sammen dygtige skuespillere men den af dem, der får mest at lave, er Mbatha-Raw. Hendes figur har en god baggrundshistorie i forhold til de andre, som man lærer intet om. Mbatha-Raw lægger meget hjerte og sjæl i sin rolle og man håber på at se mere af hendes talent i den nærmeste fremtid. Men det er en stor skam at de andre ikke får meget at lave. Chris O’Dowd bruges primært som comic relief, mens de andre ser skræmt og forvirret ud.

‘The Cloverfield Paradox’ er bestemt flot at se på også selvom det ikke byder på nye ting indenfor genren. Den er fornem fotograferet af Dan Mindel og Bear McCreary står for den effektive musik, ligesom han gjorde det for ’10 Cloverfield Lane’. Næste film i ‘Cloverfield’-serien bliver anden verdenskrig-filmen ‘Overlord’ og så må tiden vise om den ender på Netflix med det samme eller i biografen.

Er man i forvejen fan af ‘Cloverfield’-filmene, så er ‘The Cloverfield Paradox’ værd at tjekke ud om ikke andet for at opdage forbindelserne med de tidligere film. Som en selvstændig film er den en rod uden lige, men spændende at se med nogle vilde, seværdige scener og en fantastisk Gugu Mbatha-Raw i centrum. En tøven anbefaling men har man brug for et sci fi-fix nu og her, så se den alligevel.

Se ‘The Cloverfield Paradox‘ på Netflix Danmark.