Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Polka King’

Anmeldelse: ‘The Polka King’

21/01/2018 | Flixfilm

‘The Polka King’ er et godt match til tømmermænd eller en led forkølelse med sin low-key og ligetil underholdning, der byder på polsk polka og en higen efter The American Dream – men filmen er heller ikke meget mere end det.

Polka, Jack Black med en polsk(ish) accent og endnu en fortolkning af The American Dream – lyder det som farligt fristende underholdning? Selv var jeg stærkt skeptisk, da jeg læste om ‘The Polka King’. Filmen er baseret på virkelige hændelser (om det er et tegn på kvalitet er vist tvivlsomt), og filmen handler kort sagt om den polskfødte Jan Lewan (Jack Black), der er sanger i eget polkaband med store ambitioner – så store, at han begynder at tage imod ulovlige investeringer fra den ældre fanskare. Svindlen bliver mere og mere omfattende, men i jagten på den succes som USA angiveligt giver mulighed for, så forsøger Jan så vidt muligt at ignorere virkelighedens modgang og trusler om at blive taget med hånden i kagedåsen. Men galt må det jo gå i sidste ende.

Plottet tager ikke ligefrem kegler for sin originalitet. Fortællingen om The American Dream er set i mange former (fra Citizen Kane til The Social Network), og selv om det her piftes op med polkamusik, så bidrager ‘The Polka King’ ikke med noget banebrydende til genren. Om filmen har intentioner om at sige, at den amerikanske drøm er en illusion baseret på en fake till you make it-tilgang, eller om drømmen rent faktisk består selv om man snubler undervejs, ja, det må være om til seeren at vurdere. Uanset hvad, så bliver filmen ikke en milepæl inden for kategorien.

Når det er sagt, så har ‘The Polka King’ sine gode øjeblikke. Jeg vil ikke stå inde for autenticiteten af Jack Blacks polske accent, men han leverer en overbevisende præstation som den ambitiøse og polkasyngende Jan Lewan. Selv om Jan ved flere lejligheder er fuldstændig bevidst om, at det er ulovligt og/eller moralsk forkert, det han har gang i, så fremstår han hverken som ond eller ubehagelig. Jack Black og manuskriptforfatteren lader seeren have en vis empati med Jan, hvor mange formodentlig kan genkende denne higen efter succes og fristelsen af at springe over, hvor gærdet er lavest og vejen kortest. Jan Lewan er altså menneskelig med alt, hvad det måtte indebære, hvilket Jack Black fanger glimrende med sin portrættering af polkasangeren.

Polka fra 1980’erne er i sig selv lattervækkende, men humoren i ‘The Polka King’ er herudover også velfungerende og fjollet, men heldigvis uden at blive plat. Selv om Jack Black har let ved at påtage sig en komisk karakter og levere i denne type rolle, så skal både polkamusikeren Mickey (Jason Schwartzman) og svigermor Barb (Jacki Weaver) også krediteres for at bidrage til morsomme scener. Samspillet mellem karakterne giver pluspoint til at opveje til det noget slidte plot.

‘The Polka King’ er ikke en film, der vil sidde i kroppen længe efter rulleteksterne er kørt over skærmen. Den giver ikke alverdens stof til eftertanke, men det er ikke desto mindre anstændig underholdning med smagløse souvenirers fra Polen, dansende bjørne og den hotte 80’er-vibe, der rider på Stranger Things-bølgen. Så hvis du er på udkig efter en film, der ikke kræver meget fra sin seer og der bare kan kobles helt af, så er ‘The Polka King’ et glimrende bud. Sagt med andre ord, så vil The Polka King gå godt sammen med tømmermænd eller en led forkølelse, hvor man bare har brug for nem og ligetil underholdning.

Se ‘The Polka King‘ på Netflix Danmark.