Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Punisher’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘The Punisher’ – sæson 1

15/11/2017 | Flixfilm

Jon Bernthal er i sit mest aggressive og velspillende es i rollen som ‘The Punisher’, og serien starter fremragende ud; med et par mindre bump på vejen.

“En, to, tre fir’, tegneseriefilmatiseringer er og blir’”.

Siden 2008, hvor Marvel kickstartede sit filmunivers med ‘Iron Man’, er det blevet til et væld af spillefilm med både kendte og mindre kendte superhelte i hovedrollerne. Dog skulle der gå noget tid før de (oftest) maskerede selvtægtsmænd og kvinder, affødt af denne nye bølge, kunne pryde vores TV-skærme. Marvel startede deres TV-univers med serien ‘Daredevil’, hvor karakteren fik et gevaldigt ansigtsløft i kølvandet på den ofte udskældte spillefilm fra 2003 med Ben Affleck i hovedrollen.

Det var i denne series anden sæson, at vi stiftede bekendtskab med Marvels egen filmversion af selvtægtsmanden Frank Castle aka. The Punisher. I forhold til ‘Daredevil’s egen form for retfærdighed, var ‘The Punisher’, som navnet antyder, ikke ude på at fange forbrydere, men derimod straffe dem; og det helst med fatal udgang. Jon Bernthals udgave af den aggressive hævner blev hurtigt en fanfavorit og nu får han sit helt eget serie-spinoff.

‘Daredevil’-serien lod mange spørgsmål stå tilbage om ‘The Punisher’s skæbne, men serien kører lige på og hårdt med at vise os, i en adrenalinpumpende åbningssekvens, at Castle langt fra har lagt pistolerne på hylden i jagten på at finde sin families mordere. Efter denne sekvens tager episoden et twist, som villle være en synd at ødelægge her, men dette præsenterer os for en bred vifte af karakterer, som (næsten) alle får etableret deres egne arcs og betydning for historiens videre udvikling.

Hvad ‘The Punisher’-serien gør rigtigt godt, er at vise os langt flere nuancer af mennesket bag ‘The Punisher’ og giver os motiver til de handlinger, vi så ham udføre i de sidste par episoder af ‘Daredevil’s anden sæson. I op til flere flashbacks følger vi hans karriere i Afghanistan, der indeholder små character-beats, som gør ham langt nemmere at identificere sig med end den ustoppelige hævnmaskine, han var før. Dette giver også Jon Bernthal, som med sit intense ansigt og sin fysiske frame legemliggører karakteren overbevisende, chancen for at spille på langt flere følelsesmæssige strenge, og det er både underholdende og tragisk at se på.

Ligesom ‘Daredevil’ er produktionsværdien her helt i top; vi har efterhånden set New York portrætteret ret mange gange på film, og derfor er det imponerende, hvor velvalgte og ikke-ikoniske seriens locations er. Dette giver et godt pust af autencitet kombineret med den brune og røde farvepalet.

Alt er desværre ikke helt fryd og gammen, for når serien ikke fokuserer på Castles indre og ydre kampe, går de ellers velsmurte tandhjul en smule i stå. Her er især et sub-plot omkring to Homeland Security-agenters forsøg på at afdække ‘The Punishers’ fortid lidt af en dramaturgisk show-stopper, fordi karaktererene simpelthen ikke er interessante nok og fordi opklaringsarbejdet blot er en genopfriskning af, hvad vi allerede har set. Heldigvis sker dette kun i perioder, men det driller lidt i seriens overordnede pacing.

Stadig vil jeg dog ikke tøve med at sige at ‘The Punisher’ har potentiale til at blive Marvels bedste TV-outing siden ‘Daredevil’s første sæson. Actionscenerne er hamrende brutale, historien om Castles fortid og hvordan den påvirker ham nu er følelsesmæssigt engagerende og Jon Bernthal spiller fantastisk. Fem stjerner fra denne anmelder.

Anmeldelsen er baseret på seriens første tre afsnit.

Se ‘The Punisher’ på Netflix Danmark fra d. 17. november.