Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Ritual’

Anmeldelse: ‘The Ritual’

12/02/2018 | Flixfilm

Hvis du stopper ‘The Ritual’ efter den første time, så har du faktisk en anstændig gyserfilm, der lader fantasien løbe løbsk. Herefter kvæles al uhygge med en afslutning, der på kikset vis forsøger at forklare de overnaturlige elementer, og det eneste skræmmende ved denne del er, hvor lattervækkende og b-filmsagtigt det hele bliver.

At skabe en forrygende gyserfilm er en kunst. Det er en genre med mange fælder, der kan resultere i nogle virkelig dårlige film med fokus på blod, vold og jump scares snarere end en god fortælling, og derfor er det stort set altid det rene gambling at tage hul på en gyserfilm.

Denne omgangs gysersatsning er Netflix’ ‘The Ritual’, hvor vi følger en venneflok bestående af fem granvoksne, britiske mænd, der er ved at planlægge deres næste herretur, hvor både Ibiza og Amsterdam kommer på tale. Inden de når frem til en endelig beslutning, bliver det ene medlem i venneflokken slået ihjel under et røveri, hvor vores protagonist, Luke, paralyseret ser til. Herefter beslutter de tilbageværende fire venner at droppe festferien og i stedet tage på en udfordrende vandretur i Nordsveriges smukke natur.

Vennens død har naturligvis sat sine spor i gruppen, og det står hurtigt klart, at der er en holdning til, at det er Lukes skyld, da han ikke gjorde noget for at forsvare sin ven, og det var på grund af ham, at de overhovedet var det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Jeg mener nu, at det er noget urimeligt at skyde skylden over på Luke (røverne havde våben og Luke fremstår ikke just som en actionhelt, der kan afvæbne dem med knivskarpe reflekser og kampsportstricks), men fred være med det.

De fire venner er ikke garvede vandrere, så da den ene slår sit ben rigtig grimt på deres tur i det svenske, beslutter de sig for at tage en genvej gennem skoven for at nå hurtigere frem til hjælp og deres destination. Men i skoven finder de mærkelige symboler skåret ind i træerne, en blodig elg hængende flere meter over jorden i træer og ikke mindst den myrekrybsgivende hytte, som de vælger at slå lejr i under et voldsomt uvejr … Men hvad er det, der lusker omkring uden for hytten? Og hvorfor får de alle sammen voldsomme mareridt? Der er ingen tvivl om, at der foregår noget overnaturligt i skoven, og fantasien får frit løb for de fire venner og seeren selv.

Det er her filmen rent faktisk fungerer, og uhyggen får mulighed for at krybe ind under huden på seeren. Dét der er i skoven benytter sig af en slags psykologisk terror ved at give vennerne hver sit hjemsøgende mareridt, hvor virkelighed og syner smelter sammen i nattens mulm og mørke. ‘The Ritual’ har flere tydelige associationer til klassikeren ‘The Blair Witch Project’: Karaktererne er faret vild i skoven, og de prøver at rationalisere sig ud af frygten, for til sidst at måtte overgive sig til den og kæmpe med næb og kløer for at komme levende ud af, hvad end der raserer i skoven. Desværre har ‘The Ritual’ ikke lånt nogle af de allerbedste elementer fra lavbudgetsfilmen om ‘The Blair Witch’, og i den sidste halve times tid stikker helt af for Netflix-gyseren. Nu vil jeg naturligvis ikke spoile filmen, men lad mig bare sige det sådan her: En af de største fælder i gysergenren er at forsøge sig med at forklare det overnaturlige der finder sted Når først man begynder at strikke en forklaring sammen, så ender det ofte med alt for mange løse tråde, hvilket også gør sig gældende for ‘The Ritual’. Det hele bliver meget mærkeligt og kikset, og uhyggen forsvinder sammen med seerens interesse for filmen.

‘The Ritual’ er baseret på Adam Nevills roman af samme navn, og da jeg ikke har læst denne, så skal jeg ikke konkludere noget om den litterære kvalitet. Dog kan jeg læne mig op ad, at ikke alle elementer, der er effektive på skrift, vil have samme resultat gennem filmmediet. I bogform vil læserens fantasi stadigvæk kunne gøre sidste tredjedel af ‘The Ritual’ enormt skræmmende, da man selv forestiller sig det beskrevne. I filmen bliver det hele serveret på et sølvfad for seeren, hvilket viser sig at være lidt af en bjørnetjeneste. Det eneste skræmmende ved den sidste halve time af filmen er, hvor lattervækkende og b-filmsagtigt det hele bliver.

Hvis du stopper ‘The Ritua’l efter den første time, så har du faktisk en anstændig gyserfilm, der lader fantasien løbe løbsk i forhold til, hvad der foregår i skoven. Netop her ville det have klædt filmen at have lade sig inspirere stærkere af ‘The Blair Witch Project’: Nogle gange er det mest uhyggelig det vi ikke ser og ikke får forklaret. I stedet ender det med, at filmen rent faktisk giver mig lyst til en vandretur i de smukke svenske omgivelser – det kan man vist kalde for mislykket gys.

Se ‘The Ritual‘ på Netflix Danmark