Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘1899’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘1899’ – sæson 1

25/11/2022 | Flixfilm

Mysteriefyldt ny Netflix-serie er for meget af det forkerte og for lidt af det gode

Ombord på Kerberos, et migrantdampskib, der rejser fra Europa til New York, følger vi en række af skibets passagerer, der alle håber på et bedre liv ved århundredeskiftet i Amerika. Deres rejse viser sig dog at være alt andet end almindelig sejlads i Netflix’ nye serie 1899.

Fire måneder tidligere forsvandt Prometheus, et andet skib fra samme selskab som Kerberos, midt på rejsen. Med denne forsvinden stadig i højsædet i både passagerernes og besætningens sind, er der en følelse af frygt, der omgiver deres rejse. Så da Kerberos pludselig modtager anonyme koordinater, muligvis fra Prometheus, og skifter kurs for at undersøge disse, opstår der forargelse. Og det er her, mysteriet i kernen af ‘1899’ begynder at udfolde sig.

Serien åbner med nogle imponerende billeder, der fanger den store skala af landskaber og oceaner, der danner rammen om historien. Endnu mere specifikt, bliver fartøjet som showets karakterer befinder sig på, bragt til live takket være det overdådige produktionsdesign. Med luksuriøse spisesale og kahytter bliver førsteklassespassagerernes livsstil hurtigt virkeliggjort.

Men hvor der er et øvre dæk, er der et nedre dæk. Som det kunne forventes, har de nederste dæk et meget mere grundlæggende og trangt udseende, hvilket beviser, at ikke alle Kerberos passagerer nyder den førnævnte førsteklassesoplevelse. Vi bliver desuden også præsenteret for maskinrummets beskidte, dragtbeklædte metalliske infrastruktur i billeder af de barske forhold, mange af besætningen er tvunget til at udholde.

Med disse lagdelte rammer udmærker ‘1899’ sig ved at skabe rum i skibet, hvor karaktererne kan interagere, og historien kan udvikle sig i. Fornemmelsen af skala føles konstant og giver et ubegrænset potentiale for mystik og intriger. Denne opmærksomhed på detaljer er også gennemført i showets kostumedesign, som er utroligt varieret takket være rækken af nationaliteter og klasser repræsenteret i samlingen af karakterer.
Meget af den første episode er viet til at introducere denne rigdom af karakterer. De bliver gradvist ført sammen, næsten i stil med en Agatha Cristie-novelle. De har hver deres unikke stil, karakteristika og, vigtigst af alt, noget at skjule.

I centrum af meget af ‘1899’s mysterium er den unge læge Maura Franklin, spillet af Emily Beecham. Beecham navigerer selvsikkert og formidler Mauras vilje til at løse mysteriet om Prometheus’ forsvinden. Beecham dominerer aldrig skærmen, da sæsonstarteren gør et bemærkelsesværdigt stykke arbejde med at etablere sine karakterer jævnt, samtidig med at den går videre med den centrale fortælling, alt sammen i et tilfredsstillende tempo.

Det er en skam, at andet afsnit ikke helt kan leve op til den lovende begyndelse. Ved at flytte fokus fra Maura til kaptajnen på Kerberos, Eyk, spillet af Andreas Pietschmann, indtager han scenen, og showet etablerer sit mønster med at have en anden karakter i fokus for hver episode. Men efterhånden som ‘1899’ afslører mere om dens karakterer, begynder de heldigvis at blive mere forbundne og involveret i hinanden og hovedmysteriet.

Selvom dette karakterarbejde til tider kan forringe det overordnede mysterium og har potentialet til at frustrere seerne, vil publikums tålmodighed blive belønnet, da der med kulminationen af hver episode kommer en betydelig plotudvikling. Disse cliffhangers er kyndigt udført og har præcis den effekt, som showrunners uden tvivl vil have ønsket.

Ikke desto mindre kunne ‘1899’ drage fordel af mere fokus på plottet gennem hver af dens episoder, snarere end blot i deres sidste øjeblikke, da afsløringen af karakters baghistorier, selvom de er vigtige for den overordnede series fortælling, ikke altid er nok til at opretholde interessen for en hel episode. Mens Beechem og Pietschmann helt sikkert leder meget af dramaet, er der ikke én enestående forestilling. I stedet bidrager styrken af ensemblet som helhed positivt til det stadigt udviklende fortællings- og karakterarbejde.

Showet er måske lidt for afhængig af episodens cliffhangers for at skabe sin mest overbevisende visning, men disse klimakser til hvert afsnit opnår unægtelig det, de satte sig for: at tease det, der kommer, og give dig lyst til at starte det næste afsnit med det samme. I sidste ende er dette genrebøjende mysterium på åbent hav blevet bragt til skærmen med megen omtanke og omhu, men mængden af baggrundshistorie bliver simpelthen for omfattende og ender med at svigte det centrale plot i historien.

Se ‘1899‘ på Netflix Danmark.