Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘After Life’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘After Life’ – sæson 1

12/03/2019 | Ingen kommentarer

after life ricky gervais serie anmeldelse review netflix

Ricky Gervais byder på sort og skarp humor i sin nye serie, ‘After Life’, der fornemt formår at balancere grin og gråd. Men håber man på en opfølger til Gervais’ legendariske ’The Office’ bliver man slemt skuffet.

Det er vist ingen hemmelighed, at Ricky Gervais længe har flirtet med Netflix. Først fik den Gervais-instruerede serie ’Derek’ international distribution på tjenesten, og derefter fulgte andre titler fra Gervais’ hånd såsom ’Special Correspondents’ og ’The Office’-spin-off’et ’David Brent: Life on the Road’. Senest har Ricky Gervais haft bred, international succes med sit stand-up show ’Humanity’ på streamingtjenesten – et show som denne anmelder varmt kan anbefale. Nu har briten med den skarpe humor så skabt en ny serie til Netflix, der til dels adskiller sig fra hans tidligere tv-serier.

after life 3

I ’After Life’ introduceres vi til Tony, der for nyligt har mistet sin kone til brystkræft. Efter Lisas død går det op for Tony, at han intet har at leve for, udover sin hund. Som reaktion på den pludselige status som enkemand bekymrer han sig mindre og mindre om andre mennesker, og hvordan han behandler dem. Dette bliver startskuddet på en ny tilværelse for Tony, der nu føler, at han intet har at miste, og derfor gør og siger præcis, hvad han har lyst til. Bekymringerne om andres mening er forduftet og de påtagede, falske grin og smil bliver erstattet af ærlig snak – noget Tony er særligt god til.

Umiddelbart fungerer seriens præmis formidabelt til en sort komedieserie, men den ender dog med at virke mere følelsesladet, end hvad vi tidligere har set fra Gervais. Tonys forhold til Lisa bliver bygget op af gamle hjemmevideooptagelser, hvilket på sin vis fungerer godt, da de bidrager med dybde til Tonys karakter. Her er både optagelser af Lisa, der snakker direkte til sin enkemand, men også mange klip, hvor hun udsættes for pranks begået af Tony, hvilket bliver en smule trættende i længden.

Gervais har dog svært ved at finde ud af, hvordan han skal få de mange karakterer til at udvikle sig henover seriens seks afsnit. Vi bliver derfor udsat for nogle ret forudsigelige og repeterende storylines. Repetition er da også et nøgleord, når man snakker om ’After Life’ – hvert afsnit inkluderer nemlig et besøg hos psykologen, et smut forbi lokalavisens kontor, hvor Tony arbejder, en kort snak med en enke på kirkegården, etc. Afsnittene bliver derved utroligt svære at huske fra hinanden, og man ender med at huske serien som én lang helhed fremfor seks separate dele.

after life 2

Noget, man hurtigt noterer sig, er, hvor massivt et karaktergalleri Gervais præsenterer os for. Ikke fordi det er svært at huske dem fra hinanden, men fordi de alle sammen er særdeles karikerede og specielle på hver deres måde. Mange af karaktererne virker alt for ekstreme og urealistiske i deres motivationer og mål – tag for eksempel glædespigen, Daphne, og stofmisbrugeren, Julian. Deres overfladiske personligheder gør det svært at engagere sig i dem, og det bliver desværre for utroværdigt.

Serien karakteriseres som en mørk komedieserie. Dette er ikke kun på grund af den sorte, britiske humor, men seriens plot har et meget dystert udgangspunkt og endda nogle endnu mørkere vendepunkter, som vi ikke skal komme ind på her. ’After Life’ har svært ved at forene det tungsindige plot med den til tider sukkersøde komik, der også er at finde i serien. Det er svært at blande så deprimerende emner med skarp satire, men man må tage hatten af for Gervais, der formår at få alle dele af serien til at fungere.

after life 1

Visuelt er serien som sine mange forgængere intet nævneværdigt. Her er ikke tænkt i flotte visuelle skud eller specifikke vinkler. Serien er filmet som en almindelig multikamera komedieserie, som vi kender dem. Men vi får alligevel serveret flere musikmontager, der præsenterer et hæderligt soundtrack med blandt andet Elton John og Nick Cave.

’After Life’ leverer i bund og grund, hvad den har lovet fra start: Ricky Gervais der sviner andre mennesker til, som det passer ham. Men udover dette er plottet intetsigende. Der er intet mål for Gervais’ karakter, og han kaster sig blot ud i en masse ting, som han aldrig tidligere har prøvet. Der er altså intet dybere budskab med denne serie, udover de klassiske læresætninger: ”Elsk livet, mens du har det”, og ”spred glæde – andre har også problemer”. Det er desværre for primitivt og sukkersødt. Kom igen, Ricky!

Se ‘After Life‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på hele første sæson.