Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘All Hail’

Anmeldelse: ‘All Hail’

01/04/2022 | Flixfilm

all hail anmeldelse netflix

Netflix-filmen ‘All Hail’ er et quirky lille komediedrama, der berører nogle ret essentielle ting om vores nuværende kultur, men samtidig er den også overlang og synes tilfreds med ikke at stikke dybere; med andre ord, er det en film, der er skabt til Netflix.

Det er nogle spøjse tider vi lever i. Lige nu er internettet godt i gang med at gøre Will Smiths, bogstaveligt talt, syngende lussing til Chris Rock under Oscar-uddelingen søndag nat, til det største samtaleemne i det vestlige mediebillede. Det afføder en masse debat, og ikke mindst er det interessant at se hvordan ´cancel-culture´ fungerer for en stor stjerne som Will Smith. Fans vender sig væk én masse og nogle få holder ved, men hvordan påvirker det egentlig personerne bag? Det er dét, som den argentinske Netflix-film ´All Hail´ vil forsøge at undersøge i en noget mere moderat skala.

Filmen omhandler den berømte TV-metrolog Miguel Flores, der har ry for aldrig at tage fejl i sine vejrudsigter. Da han får sit helt eget TV-show, ser det ud til at være en succes og folk tuner ind i massevis for at se på deres yndlingsprofet. Om natten rammes Buenos Aires dog af et voldsomt uvejr, der skaber store ødelæggelser over hele byen, og da Miguel vågner næste morgen, er han hurtigt blevet knudepunkt for alle borgernes frustrationer, for hvordan kan en ufejlbarlig vært pludselig tage så meget fejl?

all hail film

Han hænges ud på sociale medier, og mister i den forbindelse også sit show. Chefen foreslår ham at tage en ferie, og Miguel indvilliger ved at tage til sin barndomsby, hvor han vil bo hos sin datter indtil mediestormen har lagt sig. Hvad han troede først blot skulle være en hurtig ferie, ender dog med at blive startskuddet til en opdagelsesrejse, hvor han konfronteres med det ældgamle spørgsmål: Har han virkelig brug for al den berømmelse, eller er der mere til livet end bare at være en TV-star?

Ud over en effektladet slutning, er ´All Hail´ først og fremmest et stille og introspektivt komediedrama om én mands succes og fald. Det handler om, hvad der sker, når fansene pludselig ikke er der længere og deres tidligere hengivenhed bliver forvandlet til had og galde. Noget som Will Smith helt sikkert kan nikke genkendende til i disse dage.

Det er, med andre ord, ikke de store og nye tanker, der leges med i denne film, og det tjener filmen til ære, at den egentlig heller ikke har større ambitioner end bare at udlægge en moralsk fabel om vores nuværende kultur. Det er dog stadig et tveægget sværd, for filmen er alt for lang, og kunne snildt undvære i hvert fald 20 af dens langstrakte 118 minutter.

all hail netflix

I hovedrollen er Guillermo Francella fin og karismatisk. Filmen opstiller ham aldrig som en helgen eller et decideret røvhul, men som en mand, der rent faktisk er interesseret i at vende sit liv og karriere om. Resten af castet er også OK, men ingen efterlader et større indtryk.

Det er faktisk meget sigende for filmen som helhed. Den er fin uden at efterlade noget større indtryk. På sin vis minder den meget om de titler man kunne finde i massevis på udlejningshylderne i de tidlige 00´ere. Fin underholdning til et par timer, men så heller ikke mere. Derfor er det vel også passende, at filmen er at finde på Netflix, som, på godt og ondt, er blevet streamingkulturens nye videosnask; blot uden lugten af halvgammel bland-selv slik, gulvtæppe og fordærvet guldøl.

Se ‘All Hail‘ på Netflix Danmark.