Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘America: The Motion Picture’

Anmeldelse: ‘America: The Motion Picture’

01/07/2021 | Flixfilm

america motion picture netflix anmeldelse

Netflix’ nye animationsfilm har masser af talent både foran og bag kameraet. Desværre lider manuskriptet under sin postmoderne antihumor og smider så mange ting i gryden, at den komiske stil aldrig bliver klarlagt og minder mere om et 20 minutters pitch strukket ud til spillefilmslængde.

I 2004 udkom ‘South Park’- skaberne Trey Parker og Matt Stone’s farce ‘Team America: World Police’. En gakket animationsfilm, der både forstod at være en hyldest til amerikanske actionfilm og samtidig indædt forsvare USA’s position som én af de største røvhuller i en verden fyldt med røvhuller; helt uden at invalidere USA’s rolle i verden. ‘America: The Motion Picture’ forsøger at gøre noget lignende, men falder totalt på halen.

I filmen er George Washington og Abraham Lincoln de bedste ‘bro’s’, men da Lincoln bliver snigmyrdet i teatret af Benedict Arnold, som viser sig at være en varulv, må Washington lægge sine festglade dage bag sig og sammen med bl.a. Samuel Adams (der er en endnu større ‘bro’), Thomas Edison, (der i denne version er kvinde) og en sort smed, nu stoppe Arnold og den britiske konge James’ plan om at gøre alle amerikanere til briter ved at hælde te ud over dem. Og før du spørger: Ja, det ér en kæmpe undskyldning for at lave op til flere jokes om teabagging.

America The Motion Picture 01 27 16 23

Lad os få det på det rene: ‘America: The Motion Picture’ er ikke morsom. Det eneste der driver filmens humor er, at filmen historisk foregår i 1700-tallet, men de historiske figurer snakker moderne. Filmen er så opsat på at være profan og bruge ultravoldelig shock-humor som primær motor, at man tænker at filmen må være skrevet af én fra det amerikanske bibelbælte, der siden slap væk og nu bruger al sin energi på at udføre alt dét han ikke selv fik lov til, i filmmanuskripter. Filmen er desuden fuld af pop-kultur referencer, anakronistisk antihumor og stik til debatten om både race, køn og identitet, der allerede er forældede inden de blev skrevet ned på papiret. De fleste af disse jokes er allerede set udført bedre, og endnu vigtigere, på kortere tid, i ’Drunk History’.

Det er ærgerligt, at filmen konstant går efter laveste fællesnævner, for filmen er i sig selv ret godt animeret og holdet af stemmeskuespillere gør, hvad de kan med manus. Channing Tatum giver George Washington en vis energi, men kan ikke skære igennem de latterlige jokes. I rollen som Samuel Adams er Jason Mantzoukas et værre spild og Simon Pegg er helt uden diabolsk karisma som King James, selvom jeg igen ikke så meget lægger skuespillerne til last for det meget usjove manus.

America The Motion Picture 01 26 46 07

Amerikansk historie undergår en forandring i disse tider. Nogle lærer deres land bedre at kende under de utallige myter, der findes om landets grundlæggelse. Uafhængighedsdagen kan ses som en fejring af alt dét vi stadig kan gøre for at forbedre vores politiske systemer og så er det jo også omkring sommer, at vi kan nyde de nyeste, store action-blockbustere. ‘America: The Motion Picture’ forsøger at indeholde lidt af det hele, og ender med bare at ligne en kæmpe fuser af en farce, der allerede vil være dateret om et halvt år.

Se ‘America: The Motion Picture‘ på Netflix Danmark.