Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘American Factory’

Anmeldelse: ‘American Factory’

27/08/2019 | Flixfilm

american factory anmeldelse review netflix 2019

’American Factory’ er et velfortalt og besynderligt projekt, der ender med at skabe en vigtig debat om historisk arv, arbejdskulturer og kollaborationen mellem vidt forskellige nationer.

’American Factory’ er det første resultat af Obama-parrets produktionsselskab, Higher Ground Productions, og Netflix’ samarbejde. Her er tale om en særdeles sober dokumentar, der både berører den naive amerikanske arbejdskultur og den kontrollerede kinesiske effektivitet, men også hvordan disse tørner sammen og skaber splid i et ellers håbefuldt projekt. ’American Factory’ havde sin premiere på Sundance Film Festival først på året og har nu endelig fået premiere på Netflix.

American Factory 1

Dokumentaren følger de mange amerikanere, der bliver påvirket, da en General Motors fabrik i Dayton, Ohio lukkes i 2008. Mere end 10.000 amerikanere står herefter uden arbejde. Nogle år senere vælger den kinesiske bilglasfabrikant, Fuyao Glass Industry, at genåbne fabrikken til stor glæde og forbløffelse for områdets mange arbejdsløse. Fuyaos grundlægger, Cao Dewang, beslutter sig for at etablere en fabrik i USA, og dermed styrke sin position på det amerikanske marked. Hvad Dewang dog ikke forudser er, at amerikanere arbejder på en helt anderledes facon end de pligtopfyldende kinesere. Forskellen på de to arbejdskulturer bliver roden til flere konflikter i løbet af Fuyao-fabrikkens første år.

Det store fokus på fusionen mellem den kinesiske og amerikanske kultur er byggestenen i ’American Factory’. Filmens første halvdel gør meget ud af at udstille amerikanernes ”dovenhed” på arbejdet, samtidig med at påpege USA’s kulturelle og historiske mangler – sammenlignet med Kina.

american factory 3

I en af filmens første scener står et kinesisk par i Guds eget land og betragter på bygningerne. ”Hvor gamle tror du de bygninger er?”, spørger manden. Naivt svarer kvinden: ”200 år, måske?”. Manden forbløffes, griner og udbryder derefter ”USA er 200 år gammelt!” Her er altså lagt op til det helt store clash. Dokumentaren holder da heller ikke tilbage, når det kommer til kinesernes primitive syn på de amerikanske arbejdere. Da de kinesiske supervisorer skal lære om amerikansk arbejdskultur, fokuseres der på, at amerikanerne hverken kan lide abstraktioner eller teori i hverdagen. Og der går heller ikke længe, før de første spændinger mellem de to kulturer, begynder at vise sig.

Revnerne i samarbejdets fundament viser yderligere, da Dewang lægger et besøg forbi fabrikken. Her sørger dokumentaristerne for at vise Dewangs klare magtposition i forhold til de ydmyge amerikanere. Sprogbarrieren gør det da også endnu sværere for de stakkels arbejdere. ”Nogle gange bliver man nødt til at tænke, før man gør, så vi ikke skal lave arbejdet om. Det koster penge”, får Dewangs trolige tolk fremstammet til amerikanerne. Man får altså indprentet idéen om, at amerikanerne tager beslutningerne uden at tænke sig om først.

Selvom filmens første halvdel virker til at fremstille amerikanerne dummere end de er, får vi senere etableret, at der dog også er mange negative konsekvenser ved kinesernes effektivitet. Her rapporteres pludseligt om personskader på fabrikken, og kineserne virker egentlig til at være ligeglad med medarbejdernes sikkerhed, når det handler om at nå bundlinjens tal.

American Factory 2

Dokumentarens skift beviser også, at instruktører Steven Bognar og Julia Reichert ikke har tænkt sig at tage stilling i denne konflikt. Seeren skal helt selv have lov til at danne sin mening. Dette sørger samtidigt for, at man som seer ikke går fra dokumentaren med én mening omkring denne konflikt. I stedet sætter den gang i ens fundering over, hvor forskellige vi som folkeslag er, og hvordan ens kultur og historier egentlig former os som mennesker og samfund. Efter filmens sidste scene præsenteres nogle tal på de arbejdsskader, der er rapporteret på fabrikken, hvilket dog bryder lidt med den objektive tilgang, der ellers har været til dokumentarens projekt.

I sidste ende står man med en vellykket dokumentar, der har masser af fortælleglæde og en sikker dokumentaristisk stil, der kan formidle kompliceret stof på en letforståelig måde. Filmen har dog tendens til at trække en smule i langdrag til tider, hvor man måske mangler kunne have bundet en strammere sløjfe på historien.

Se ‘American Factory‘ på Netflix Danmark.