Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Battle: Freestyle’

Anmeldelse: ‘Battle: Freestyle’

01/05/2022 | Flixfilm

battle freestyle anmeldelse

Denne danse-fortsættelse byder på et par velkoreograferede danseoptrin, men mangler både retning, interessante karakterer og ikke mindst talent på skuespillerfronten. Om ikke andet, kan filmen ses som en lang promotion-video for, hvorfor hiphop-dans bør blive en olympisk sportsgren, når Paris skal afholde legene i 2024.

Amalie er i den syvende himmel, da hun finder ud af, at hendes hiphop dance-crew Illicit er blevet udtaget til til det store ‘Break the Cypher’- stævne i Paris, der inkluderer de bedste dansere fra hele verden. Men da Amalies fraværende mor, der bor i Paris, river op i gamle sår, truer det både med at ødelægge forholdet til kæresten Mikael og hendes crew, der alle føler, at Amalie falder af på den og ikke giver hverken stævnet eller dem den opmærksomhed, de fortjener.

Dans og drama kan være en god blanding på film, men selv ikke de mest komplicerede og veludførte dansescener og dyre shots af Paris kan redde en dramatisk dødssejler, og sådan en er ‘Battle: Freestyle’. Idéen med, at Amalies forhold til sin mor truer med at splitte gruppen ad indefra er interessant, men det plot er så tandløst og uinspirerede udført, at det ikke kun stiller ekstra skarpt på det slatne manuskript, men også får de fleste karakterer til at tage sig ud som overprivilegerede snotunger.

Battle Freestyle 1939873 00 16 53 12 1013500

Skrivestilen er umanerligt tynd og mangler som konsekvens retning, hvilket resulterer i en masse små side-plots, der hverken bliver halvt eller helt gennemført. Skal vi fokusere på Amalies kamp med sin mor? Konkurrencen? Forholdet til venner og kæreste?

Filmens første halvdel kommer kun til live, når der er dans involveret. I scenerne, hvor Amalie interagerer med sin kæreste kunne have været en chance for at få dramaet til at komme til live og få os over på Amalies side, men desværre er skuespillet så stift og koldt, og kemi er der intet af. Kemien mellem hende og dansevennerne er heller ikke meget bedre. Hver en replik udtales som om, at skuespillerne bliver truet med en pistol, og der er heller ikke megen dybde at komme efter.

Battle Freestyle 1939873 00 09 06 03 546140

Filmens anden halvdel byder på karakterer, hvis personlighed skinner ti gange mere igennem end hovedpersonerne, men ak, de bruges desværre alt for lidt og bruges kun som devices til at få Amalie igennem sin meget træge karakterbue, og når karakteren i forvejen er så frygtelig stiv i betrækket, skader det langt mere end det på nogen måde gavner.

‘Battle: Freestyle’ fejler på stort set alle områder end sine dansesekvenser. ”Men er det ikke også det, man kommer efter?” spørger en hypotetisk person så. Jo, det kan snildt være, men jeg kommer også for at se en film. Det er derfor, at jeg sidder og anmelder film frem for at gå til det nærmeste dansestævne. Der er dog nogle flotte billeder af Paris, men når de selvsamme billeder afslører mangel på fokus og en helt basal mangel på gnist mellem hovedpersoner, som vi skal forestille os at føle noget for, ja, så kan det hele være lidt lige meget.

Se ‘Battle: Freestyle‘ på Netflix Danmark.