Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Bird Box: Barcelona’

Anmeldelse: ‘Bird Box: Barcelona’

17/07/2023 | Flixfilm

Gassen er gået af den blinde ballon.

Som en generel tommelfingerregel plejer filmbranchen at franchise sine største hits så hurtigt som muligt for at kapitalisere på den første buzz, men det har alligevel taget Netflix næsten fem hele år at udvide et af sine største hits nogensinde med Bird Box Barcelona.

Den Susanne Bier-instruerede Bird Box fra 2018 fokuserede på et samfund, der var overrendt af væsner, som, hvis du så dem, ville få dig til at tage dit eget liv kort tid efter. Den var uhyggelig og overbevisende, og dens scener, hvor Sandra Bullock roede med bind for øjnene, blev samlet op på de sociale medier og blev til en viral udfordring, hvor folk filmede sig selv, mens de udførte dagligdags opgaver med lukkede øjne. Hvilket selvfølgelig resulterede i, at folk kom til skade. Så mange, at Netflix udsendte en advarsel.

Fem år senere bliver historien taget op igen af David og Àlex Pastor, som har skrevet Bird Box Barcelona sammen med den oprindelige forfatter Josh Malerman. Denne spanske udgave er dog ikke så meget en fortsættelse, men snarere en parallel historie – elementer af den sker på samme tid som handlingen i den første film og viser spredningen af den dødbringende invasion til Europa.

Mens Bird Box forfærdede os, har Bird Box Barcelona ikke den samme effekt. Skuespillet er godt, og det samme er billederne – tænk masser af overhead dramatiske dronebilleder, et apokalyptisk bybillede og lig på lig. Men manuskriptet svigter det hele. Hvis den første film fandt frygt i det, vi ikke vidste, så beslutter denne udgave, at den skal forklare hver eneste ting, hvilket udvander alt det skræmmende og tager al det mørke ud af filmen.

Den tilføjer heller ikke noget særligt overraskende eller nyt til plottet, men genoptager for det meste det gamle. Der er nogle få, meget små opdateringer, men ingen af dem er særligt effektive. Religion bliver tilføjet til blandingen med præsten Fader Esteban, der erklærer de dødelige visioner som Guds handling, der hjælper med at redde fortabte sjæle fra deres jordiske kroppe og levere dem til himlen. Når nogen dør efter at have set væsnerne blinker et lys fra deres kroppe, formentlig for at styrke præstens spirituelle teori.

Mens den originale film spillede på amerikansk individualisme som baggrund for sin spænding, bruger denne spansksprogede spinoff den katolske kirkes institutionelle aftryk på nationen til at tilføje ekstra tyngde til en ellers B-filmspræmis. Bird Box Barcelona leger med de spirituelle understrømme, som er naturlige i en verden, der balancerer på randen af ekstase.

At udvide et så enestående koncept og bruge det som grundlag for det, der formodentlig er designet som en række lokaliserede selvstændige film, er solidt, men selvom Bird Box Barcelona forsøger – og lykkes på nogle punkter – at udvide mytologien, gør den ikke nok for at adskille sig fra sin forgænger, samtidig med, at den bruger sin tid på lidt for mange spørgsmål, som den ikke har planer om at besvare.

Se ‘Bird Box: Barcelona‘ på Netflix Danmark.