Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Blood & Gold’

Anmeldelse: ‘Blood & Gold’

01/06/2023 | Flixfilm

Titlen lyver ingenlunde. Hvis du leder efter naziblod og naziguld er der rigelige mængder af begge at finde i denne underholdende, men også ret så monotone omgang nazisploitation-film

Anmeldt af Søren Meinertz.

Denne nye actionfilm eksisterer kun af én grund: Nemlig at se så mange nazister blive skudt, stukket ned, knust, sprunget i luften eller brændt levende på mere og mere brutal vis, som handlingen skrider frem. Det er en film, der får ‘Ørneborgen’ til at virke underspillet og subtil i sammenligning, og filmen besidder bestemt en innovativ og underholdende nerve til at starte med, men den konstante blodsudgydelse begynder så småt at blive trættende i længden.

Handlingen udspiller sig i krigens sidste dage, og den tyske desertør Heinrich (Robert Masser) prøver desperat at finde sin lille datter, der er den eneste overlevende af hans familie. Desværre vil skæbnen at Heinrich støder på en gruppe nazister, der ledes af den sadistiske Starnfeld, der, for at dække en grim ansigtsskade, bærer en glasmaske, der minder om Phantom of the Opera. Ja, der er ikke meget subtilt at komme efter. Dette er nogle af de ondeste nazister man kunne støde på, så de beslutter sig for at hænge Heinrich fra et træ. Desværre bliver de ikke og tjekker at han er død, og han bliver redet af kvinden Elsa og dennes mentalt handicappede lillebror Paule.

Alt imens er von Starnfeld på jagt efter en guldskat, der oprindeligt tilhørte en jødisk familie før de blev jaget ud af byen. Skæbnen vil, på bedste B-films maner, at byen findes tæt på gården hvor Heinreich opholder sig med Elsa og Paule, og da delingen beslutter sig for at voldtage Elsa, må Heinreich komme frem fra sit skjul og sammen må de to tage kampen op mod nazisterne – med overmenneskelig styrke og usårlighed.

For et par uger siden var jeg i biografen og se den finske actionbasker, ‘Sisu’, der umiskendeligt ligner denne film i plottets udfoldelse udover et par afstikkere. Denne film refererer også stærkt til Tarantino, især når det kommer til den kulsorte komiske undertone i nogle af filmens allerblodigste øjeblikke samt et manuskript der udspiller sig som en hybrid mellem ‘Inglourious Basterds’ og ‘Django Unchained’.

Men ak, folkene bag filmen har kun overfladisk fanget Tarantinos ånd. De interessante karakterer, legen med tidslinjer eller de sydende og velskrevne replikker midt i alle blodsudgydelserne mangler. Det er ikke fordi at Masser og Hacke er usympatiske i rollerne, de lades bare lidt i stikken af alt andet end de rigelige mængder CGI-blod.

Samtidig mangler den også ‘Sisus’ nærmest mytiske dimension og den bundseriøse tone, der på en måde gjorde den film endnu bedre. Men hvis du blot leder efter en god omgang blodig pulp-underholdning, er ‘Blood and Gold’ en tilforladelig omgang fredagsunderholdning.

Undertegnede anmelder begyndte dog efterhånden at kede sig i det blodige virvar, og til sidst kunne jeg ikke mønstre mere sympati for vores hovedpersoner, da det blev klart at de aldrig rigtigt er i fare.

Se ‘Blood & Gold‘ på Netflix Danmark.