Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Cam’

Anmeldelse: ‘Cam’

07/12/2018 | Flixfilm

cam film anmeldelse review netflix dk 2018

Trods sin haltende slutning er filmen ‘Cam’ en positiv overraskelse, der dulmer abstinenserne inden den næste sæson af ‘Black Mirror’. Hvem skulle have troet, at kidnapningen af en cam girls online profil kunne være så spændende?

I filmen ‘Cam’ tjener den unge kvinde Alice til dagen og vejen med sit online alias Lola. Lola er en såkaldt cam girl, der laver sexede shows på nettet, hvor mænd fra alverdens hjørner betaler hende for at smide tøjet, være sammen med andre piger eller sågar simulere et selvmord. Sidstnævnte lyder nok ret voldsomt i de flestes ører, men der er åbenbart benhård konkurrence mellem hjemmesidens cam girls, og så må man tænke ud af boksen for at blive en af de mest populære piger.

cam 4

Alice, aka Lola, er en ambitiøs cam girl, der er villig til at gå længere end de fleste, men netop som hun begynder at knække koden til at kravle højere og højere op ad rangstigen, sker der noget meget mærkeligt. Fra den ene dag til den anden kan hun pludselig ikke længere få adgang til sin konto, men det betyder såmænd ikke, at hendes konto bare er offline. Nej, en anden laver Lolas shows i Alices sted – men med Alices udseende. Hun kan altså se sig selv udføre shows, hun aldrig har lavet. Hvordan i alverden kan det lade sig gøre? Og hvordan standser hun det?

På sin vis har ‘Cam’ en vibe af den forrygende serie ‘Black Mirror’ med sin dystopiske tilgang til den digitale verdens potentialer og muligheder. Der opstilles et skræmmende og ikke alt for fremmed billede af, hvor let det er at få stjålet sin identitet på nettet – og hvor magtesløs man er i den situation. Der er fuld fart på paranoiaen og frustrationerne, hvilket fungerer rigtig godt.

cam 1

Der er nemlig meget der spiller for ‘Cam’, hvilket jeg må indrømme kom lidt bag på mig, da jeg til at starte med læste om filmens plot. Sex sælger, jovist, men er filmen mere end halvnøgne og kælne unge kvinder, der i dette tilfælde bruges til at minde os om, at man bør udvise en vis forsigtighed på det store internet? Og det er den gudskelov. Spørgsmålet, om hvad i alverden der er færde, følger seeren hele vejen igennem og sørger for en tilpas mængde spænding til at holde interessen. Samtidig er det også en spændende vinkel, at vi begiver os ud på den lidt mere skumle del af internettet, uden at det bliver decideret dark web. Det giver en rigtig fin balance, hvor offeret ikke er en uskyldig og naiv pige, men heller ikke en hardcore hacker med hjemmebane i internettets afsides kroge.

cam 5

Når det er sagt, er jeg (uden at afsløre for meget) desværre endt med at blive skuffet over hvordan filmen rundes af. Man sidder som seer tilbage med flere spørgsmål og uklarheder, end hvad der klæder filmen. Er det gået lidt for stærkt med produktionen? Forsøges der at opretholde en vis mystik i forhold til internettets uransagelige veje? Det må stå hen i det uvisse for nu, hvor jeg kun kan undre mig over valget. Men under alle omstændigheder var ‘Cam’ en positiv overraskelse trods den haltende slutning, og selv om den ikke når samme fortællemæssige højder, så fungerer den godt mod abstinenserne, mens vi venter på næste sæson af ‘Black Mirror’.

Se ‘Cam‘ på Netflix Danmark.