Anmeldelse: ‘Castlevania’ – sæson 2

27/10/2018 | Ingen kommentarer

Der er for alvor dømt tegnefilm for voksne, når Grev Dracula og hans horder af vampyrer forsøger at udrydde menneskeheden. Den anden sæson af ‘Castlevania’ er en kæmpestor forbedring på den første med endnu flere afsnit og man kommer dybere ned i den drabelige kamp mellem det gode og det onde. ‘Castlevania’ er noget så sjælden som en mesterlig filmatisering af et computerspil.

Historien i ‘Castlevania’ bygger på det tredje computerspil fra ‘Castlevania’-serien, ‘Castlevania III: Dracula’s Curse’ der udkom i 1989 til den gamle Nintendo-konsol og blev udviklet af spilfirmaet Konami. Det var et drabeligt spil hvor spilleren som vampyrjæger skulle navigere rundt i det dystre Transsylvanien for at bekæmpe selveste Grev Dracula. Sidste år kom den første sæson af den animerende serie-udgave af ‘Castlevania’, der bestod af sølle fire afsnit og følte mere som en udvidet teaser for hvad der ventede publikum. Men ventetiden er heldigvis overstået og nu er sæson to klar – lige i rette tid til halloween.

Tegneserieforfatteren Warren Ellis står igen for manuskriptet til ‘Castlevania’ og den anden sæson (nu med otte afsnit) forsætter, hvor den første slap. Vampyrjægeren Trevor Belmont (Richard Armitage), troldkvinden Sypha Belnades (Alejandra Reynoso) og Draculas søn Adrian Tepes/Alucard (James Callis) slår sig sammen for at bekæmpe Dracula (Graham McTavish). For Dracula vil nemlig udrydde menneskeheden efter at hans menneskelige kone Lisa blev brændt på bål på grund af beskyldninger om at være en heks.

Draculas mange vampyr-generaler og trofaste menneske-tjenere bliver kaldt sammen til hans magiske slot og de måber over at deres herres planer. Det skaber spild mellem dem og det udnytter den kvindelige vampyr Carmilla (Jaime Murray) til sin fordel. Imens er den umage trio af helte ved at finde magiske våben, der kan hjælpe dem i deres kamp og forhåbentligt redde verden…

Animationen i ‘Castlevania’ er i særklasse. Det amerikanske animationsfirma Powerhouse Animation Studios har leveret et fremragende stykke arbejde, der er i rette ånd med spillets originale look, der var skabt af Ayami Kojima og er gjort med kærlighed og respekt for japansk animation. De mange øjeblikke med action og drama er bestemt ikke for børn, da de er meget voldsomme med menneskers blod og indvolde, der enten bliver spredt fra alle vinde eller udraderet på alle tænkelige måder. Stemningen er grum i serien og døden hviler tungt hen over de østeuropæiske landskaber.

Stemmeskuespillet er fantastisk, især Graham McTavish og Richard Armitage der begge var med i Peter Jacksons ‘Hobbitten’-trilogi. McTavish bringer både melankoli, menneskelighed og vrede til sin version af Dracula, der ligger sig tæt op ad Gary Oldmans Dracula fra Francis Ford Coppolas ‘Bram Stoker’s Dracula’. Som Belmont giver Armitage figurens heltemod en skrap kant af sarkasme, når han kæmper mod de utallige klamme monstre, der ser seriøs badass ud. Hele dramaet bliver båret godt af den uhyggelige musik fra komponisten Trevor Morris.

Den anden sæson uddyber i større grad den voldsomme konflikt med mere baghistorie og de nye onde figurer giver ekstra liv til historien. Der er en snert af ‘Game of Thrones’ i magtspillet mellem de grumme vampyrer, når de taler om Dracula bag hans ryg, hvilket er godt for spændingen. Der er snak om en tredje sæson, der muligvis kunne udforske hvad der ellers måtte gemme sig af onde magter for Belmont & Co. Jeg siger bare: Kom med den!

‘Castlevania – sæson 2’ er en total forbedring på etteren og er sindssyg underholdende lige fra starten. Det er den mest vellykkede fortolkning af et computerspil, jeg personligt har set til dato. Hollywood har enten kun delvist lykkes eller har bare decideret klokket i det gennem årene med spil-filmatiseringer, men ‘Castlevania’ sætter en høj standard takket være et hold af dygtige, kreative hoveder, der elsker stoffet. Man kan kun håbe at andre kan lære af dette her stærke eksempel, så der kan komme ligeså fede film eller serier ud af computerspil med tiden. Men indtil da nyd den her sæson!

Se ‘Castlevania‘ på Netflix Danmark.