Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Cobra Kai’ – sæson 1 + 2

Anmeldelse: ‘Cobra Kai’ – sæson 1 + 2

28/08/2020 | Flixfilm

cobra kai anmeldelse netflix 2020 danmark

Ralph Macchio og William Zabka er ”back in the game, kicking ass again” (som det lyder i titelsangen) som henholdsvis Daniel LaRusso og Johnny Lawrence i denne serie-fortsættelse til de oprindelige tre Karate Kid-film, der har meget mere at byde på end bare at lukrere på nostalgien. Det er en historie, der både hylder og tager de gamle film til revision.

Før vi snakker om ‘Cobra Kai’, skal vi snakke lidt om ‘How I Met Your Mother’, for det er nok her, at ideen til ‘Cobra Kai’ opstod. Her påstod Barney Stinson, at ‘Karate Kid’ ikke er en underdog-story om Daniel LaRusso, der endelig lærer at slå fra sig og ydmyge sine plageånder i en karateturnering. Det er nærmere historien om den unge Johnny Lawrence, der får stjålet sin pige af en flabet snotunge New Jersey, og til sidst bliver udsat for et ulovligt spark i ansigtet i en karateturnering. I et senere afsnit i serien medvirkede både Ralph Macchio og William Zabka, og mange spekulerede på, om det mon kunne være et tegn på, at vi snart fik at se hvordan det videre gik de to konkurrenter.

Det fik vi svaret på i 2018, da YouTube Originals udkom med deres første store seriesatsning, ‘Cobra Kai’ som netop samler op på historien om de to. Serien kunne selvfølgelig primært ses af folk med et YouTube Premium abonnement, men Netflix har nu købt distributionsrettighederne til serien, så den kan nydes af en del flere. Og det fortjener den.

Cobra Kai

‘Cobra Kai’ starter ud med Johnny Lawrence omkring 30 år efter sit ydmygende nederlag til Daniel LaRusso i All Valley-karateturneringen. Vi ser tydeligt, at han stadig er plaget af nederlaget, for han er aldrig rigtigt kommet videre. Han går i vintage Metallica-trøjer, drikker Coors Banquet som var det saftevand, arbejder med at sætte fladskærms-TV op og bruger resten af dagen på at spise suspekte enchiladas fra den lokale døgner foran et gammelt Sharp-fjernsyn. Da han redder naboknægten Miguel ved at udøve et par karatespark på nogle bøller, får han blod på tanden igen og beslutter sig for at genstarte sin karateklub Cobra Kai. Første elev er selvsagt Miguel.

Samtidig er Daniel LaRusso blevet indehaver af en high-class bilforhandlerkæde i North Hollywood, og er da heller ikke for fin til at udnytte sin historie som tidligere karatemester i et billigt forsøg på at sælge den næste Porsche. Han har et flot hus, en smuk kone og to dejlige børn. Han er også blevet lidt af et bedrevidende, arrogant røvhul, og da de to mødes under en ret pinlig situation, bliver dét, der starter som et venskabeligt drilleri, hurtigt startskuddet til en eskalering af deres 30 år gamle rivaliseren, og da Daniel tilmed genåbner Miyagi-Do Karate, bliver deres omgangskredse (bl.a. Johnnys vildfarne søn og Daniels datter) uundgåeligt trukket ind i konflikten, alt imens de med hver deres karate-filosofi forsøger at hverve byens børn og unge; samtidig lurer et gammelt spøgelse fra både Johnny og Daniels fortid i baggrunden.

Cobra Kai 3

‘Cobra Kai’ var en serie, hvor jeg tænkte, at det kunne da være sjovt med et nostalgisk tilbageblik på Karate Kid, da især den første film nok er én af de bedste ungdoms/sportsfilm nogensinde med en perfekt blanding af humor, alvor og coming-of age. Alt dette indeholder ‘Cobra Kai’ også, men ud over det, er det også en serie, der forstår sine karakterer. Johnny er blevet en stakkel, der finder frelse i sin gamle karateklub, men er samtidig også ude af stand til at håndtere 2018s mere følsomme kultur, hvad angår karate-træning af børn og unge. Samtidig er Daniel LaRusso så overbevist om sin egen godhed, at han mere end et par gange fremstår som skurken, men hvad serien gør så godt, er konstant at skifte synsvinkel, så seriens moral aldrig bliver en sort/hvid historie, som de gamle film, men nærmere bliver udvasket i en masse gråt.

Samtidig er de to gamle kamphaners elever også et fantastisk indslag i serien. Vi ser hvordan de nedtrådte nørder og enspændere fra skolen får opbygget deres selvtillid ved at lære karate, men Johnnys filosofi truer konstant med at videreudvikle dem til nye tyraner, der bruger deres evner til at mobbe og banke andre, og vi ser veletablerede venskaber blive slået i stykker, forsøgt repareret og slået i stykker igen grundet to mænds ego’er, og ved slutningen af anden sæson (der slutter på en enorm cliffhanger) er de måske ved at lære det faktum.

Når det kommer til action, er serien også utroligt velkoreograferet og koreografien følger elevernes udvikling, hvilket vil sige, at vi starter meget enkelt op, men på sigt bliver kampene mere intense, professionelle og voldsomme. Blandingen af humor og alvor, fungerer rigtigt godt, og du skiftevis griner højlydt, bider negle og får måske en enkelt, nostalgisk tåre i øjenkrogen.

Cobra Kai 2

William Zabka og Ralph Macchio nyder uden tvivl at være tilbage i deres signaturroller, men videreudvikler dem også, så du opnår sympati for begges synspunkt. Derudover er Xolo Mariduena sympatisk som Miguel, Mary Mouser er både uskyldsren og bad-ass som LaRussos ældste datter og Tanner Buchanan er også rigtig god som Johnnys søn, Robby.

‘Cobra Kai’ er kort sagt den bedste fortsættelse den oprindelige Karate Kid kunne have fået. Den hylder alt dét, der var godt ved de første film, men vover også at udfordre de selvsamme moraler og standpunkter og viser, at verden sjældent blot er gjort op i prügelknaber og bøller. Der er en masse derimellem. Nogle gange kan serien dog godt føles som om, at den kører lidt i ring (især i midten af sæson 2), og nogle af karakterskiftene og motivationerne er ret pludselige, blot for at drive plottet fremad, men som en koncentreret karate-elev på balancerende på en træstub, genfinder den altid balancen. Fem gigantiske karatehug herfra, og personligt kan jeg ikke vente med at se seriens tredje sæson!

Anmeldelsen er baseret på hele sæson 1 og 2.

Se ‘Cobra Kai’ på Netflix Danmark.