Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Cobra Kai’ – sæson 4

Anmeldelse: ‘Cobra Kai’ – sæson 4

11/01/2022 | Flixfilm

cobra kai saeson 4 anmeldelse netflix

Fjerde sæson om slaget om karatemesterskabet i All Valley er stadig et underholdende bekendtskab og sætter især gang i plotkedlerne med introduktionen af en ny, gammel skurk. Til gengæld er de konstante skift i alliancerne i teenagedramaet ved at blive en tand for soapy.

Sidst vi forlod Daniel LaRusso og Johnny Lawrence blev de enige om at blande deres karatestile for at banke et nyopstået Cobra Kai af banen, ledt af Johnnys søn Robby og John Kreese.

Cobra Kai er dog også ude på at forny deres stil og mens de to dojos døjer med hver deres interne stridigheder (det burde ikke være kontroversielt at nævne, at LaRusso og Lawrence har nogle vidt forskellige måder at anskue karate på), så træder endnu et spøgelse fra Cobra Kais fortid ind i ringen, nemlig John Kreeses gamle krigskammerat, Terry Silver, som vi sidst så i ‘Karate Kid III’, hvor han var tæt på at få Daniel til at udslette sig selv. Det fører alt sammen mod All Valley-karateturneringen, hvor også regnskabet mellem den uregerlige Tory og Daniels datter Sam skal gøres op.

cobra kai saeson 4

Der er mange plottråde, der skal reddes ud her i fjerde ombæring af ‘Cobra Kai’ og sprækkerne i fundamentet er ved at vise sig. Især de to første sæsoner kørte på LaRussos og Lawrences rivalskab, og nu, hvor dette tema nærmest er ude af verden, prøver seriens forfattere at koge suppe på det gennem dojoens elever. Men det er altså bare ikke lige så spændende, når teenagedramaet tager over.

Især fordi de bliver ved med at spille på det samme velkendte setup: En ny dreng bliver mobbet, vælger en af dojoerne for at lære at slå igen, ender med at slå for hårdt igen og så kører karrusellen. Det bliver hurtigt trættende og skubber både Daniel og Johnnys plottråde alt for langt ud på et sidespor. En undtagelse er dog Torys ret interessante karakterbue, der får noget mere opmærksomhed her, men undermineres igen af det konstante teenage-fnidder.

cobra kai s4 netflix

Det mest interessante ved Cobra Kais fjerde sæson er klart Thomas Ian Griffith, der vender tilbage i rollen som den sadistiske Terry Silver, og måske må Kreese indse, at han har sluppet et monster løs han ikke sådan lige kan kontrollere. Sæsonens afslutning lover i hvert fald op til flere lovende plottråde, der både kan udvikle Miguel, Kreese’s og Johnnys karakterer – og måske det skaber den perfekte sidste sæson.

Den fjerde sæson af ‘Cobra Kai’ har stadig alle de karakterer du kender og elsker – men gør dem også unødvendigt dumme og arrogante for at gøre plads til mere teenage-drama, som vi bare allerede har set udnyttet til fulde i tidligere sæsoner. Actionen er også stadig lige i skabet, og det er tydelig at se at hele castet bliver bedre til at håndtere deres kampscener.

Lidt for meget af samme skuffe – jeg håber på et brag af en afslutning i sæson fem, for hvis jeg skal være helt ærligt, så tror jeg serien har ramt toppen.

Se ‘Cobra Kai’ på Netflix Danmark.