Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Concrete Cowboy’

Anmeldelse: ‘Concrete Cowboy’

04/04/2021 | Flixfilm

concrete cowboy anmeldelse netflix

Idris Elba og Caleb McLaughlin er gode sammen som det konfliktramte far og søn-par i dramaet ‘Concrete Cowboy’, der viser nutidens sorte cowboys på sympatisk vis. Den kunne have været en dokumentar om den særlige livsstil, for så meget historie er der ikke i den ellers velmente film.

Der findes steder i USA, hvor man stadig dyrker det simple cowboy-liv, som man gjorde det for mange år siden. Byen Philadelphia har de såkaldte “ghetto-cowboys”, sorte cowboys der rider rundt blandt moderne mennesker i Fletcher Street og har deres heste indendørs i deres huse! ‘Concrete Cowboy’ undersøger den her subkultur på tæt hold og bygger på romanen ‘Ghetto Cowboy’ af Greg Neri.

concrete cowboy netflix 1

Den problemfyldte og utilpassede teenager Cole (Caleb McLaughlin) bliver af sin mor sendt til Philadelphia for at møde sin far, cowboyen Harp (Idris Elba) og skabe et bedre bånd mellem dem end før, men også med håb om at han kan blive et bedre menneske. Det er ikke uden problemer og Cole har svært at indfinde sig med sin fars gammeldags livsstil, men han bliver med tiden nødt til at træffe et valg mellem det rolige western-liv eller det hårde street-life med barndomsvennen Smush (Jharrel Jerome), der sælger stoffer.

Instruktøren Ricky Staub gør et godt stykke arbejde med at vise publikum en knap så kendt side af USA som faktisk har eksisteret i næsten hundrede år. Faktisk er de andre cowboys i filmen virkelige mennesker der lever på den måde og de spiller fiktive versioner af dem selv. I filmens rulletekster er der korte interviews med dem. Den form for autentisk virkelighed gavner filmen meget og den bruger gerne tid på dem og deres daglige aktiviteter. Alt dette kunne man nemt lave en dokumentar om og der er perioder hvor ‘Concrete Cowboy’ føles mere det end en historiefortælling. For så pokkers meget drama er der ikke i filmen og der er scener der føles noget langsomme med uundgåelig kommentar til raceforholdet i det splittede land. Så ingen shootouts desværre!

concrete cowboy film

Caleb McLaughlin er mest kendt fra ‘Stranger Things’ og var en del af det herlige ensemble-spil. Her i ‘Concrete Cowboy’ får han mulighed for at skinne klarere igennem på egen hånd og han består med stor pil opad. Han bærer meget af filmen på hans skuldre med både styrke og sårbarhed. Den evige karismatiske Idris Elba giver McLaughlin en tilpas blanding af mod- og samspil, især i filmens bedste scene hvor han åbner sig mere op over
for sønnen og udlevere historier fra sin hårde fortid, mens der spilles John Coltrane-musik i baggrunden.

‘Concrete Cowboy’ er en sympatisk film og et anderledes bud på moderne western der føles frisk i øjeblikket. Der er ikke meget historie i filmen og er derfor en slowburn-oplevelse med godt skuespil og fantastiske billeder fra en side af Philadelphia, som man ikke ser tit. Skuespillet mellem McLaughlin og Elba der er filmens motor fungerer meget godt, men jeg savnede en egentlig historie der greb mig endnu mere. Men det var cool at se de mange urban cowboys i deres naturlige rammer. En dokumentar om dem, tak!

Se ‘Concrete Cowboy‘ på Netflix Danmark.