Anmeldelse: ‘Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel’ – sæson 1
14/02/2021 | Flixfilm‘Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel’ byder på en uhyggelig øjenåbner på Hotel Cecils mørke fortid med fokus på mordet af pigen Elisa Lam. Men desværre fortaber serien sig unødvendigt konspirationsteori-kaos og manglende fokus på sagens faktuelle oplysninger for at skabe smagløst ståhej om en tragisk sag.
Skrevet af Michael Larsen.
Hoteller kan være uhyggelige og hvert et værelse kan gemme på grusomme hemmeligheder. Det mest åbenlyse eksempel er Overlook Hotel fra Stephen King-klassikeren ‘The Shining’ med alle de hemmeligheder der vælter ud i løbet af historien. Men selv også i virkelighedens hoteller kan der ske ting og sager der fører til dødsfald. Det var det der skete i Hotel Cecil i Los Angeles, USA tilbage i februar 2013. Det uheldige offer var Elisa Lam, en 21-årig pige fra Canada som under sit ophold forsvandt sporløst. Mange uger senere blev hendes lig opdaget i hotellets vandtank på taget.
Den mystiske mordsag er omdrejningspunktet for Netflix ́s seneste true crime-dokumentar ‘Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel’; skabt af instruktør og executive producer Joe Berlinger der tidligere skabte ‘Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes’ for streamingtjenesten.
Artiklen fortsætter under annoncen
Serien har primært fokus på mordet af Elisa Lam, men hotellet har haft andre sager med vold, selvmord og død og det bliver af nogle kaldt “Hotel Død”! Så det kan ikke undgås, at andre kendte dødsfald bliver kort omtalt.
Det har ført til at hotellet har været inspirationskilde for ‘American Horror Story: Hotel’ og Coen-brødrenes fantastiske komedie-thriller ‘Barton Fink’ og blev brugt som location til musikvideoen for U2-hittet ‘Where the Streets Have No Name’. Og naturligvis har andre filmfolk indirekte brugt hotellets mørke historier til gyserfilm, tv-serier og andet tru crime-dokumentar, hvilken kun er oplagt, selvom det muligvis betød dårligt pr-stof til Hotel Cecil.
‘Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel’ bruger løs på de klassiske kneb fra dokumentar-værktøjskassen uden den store fornyelse. Diverse interviews med hotelfolk, historikere, eksperter, efterforskere og andre mennesker med deres historier om Hotel Cecil. Gamle arkivklip fra gennem tiderne med tilhørende voice over og musik. Dramatiserende scener der er med til at give billedet af det håbefulde pige, der var på sit livs eventyr som desværre fik en pludselig slutning. Lam var meget på de sociale medier, hovedsageligt Tumblr hvor hun beskrev sine oplevelser i dagbog-form.
Artiklen fortsætter under annoncen
Jeg kunne ikke undgå at få gåsehud om den stakkels pige og hendes endeligt, især når der bliver talt om den sidste gang, man så hende i en overvågningsvideo fra en elevator. Men de mange folk omtaler hendes død som var det af overnaturligt karakter, hvilken er lidt langt ud. Der er ikke noget at sige til, at det løber løbsk med konspirationsteorier i det land. Faktisk havde det klædt serien at droppe den del fuldstændigt og har mere fokus på faktuelle oplysninger fra egentlige fagfolk fremfor konspirationstosser.
Alt det plat trækker desværre en ellers interessant serie ned, der starter lovende ud med at lægge mysteriet frem på bordet, men derefter fortaber sig i smagløs nonsens fra de digitale ådselædere der er desperat efter opmærksomhed. Jeg har ondt af Elisa Lams forældre og endnu mere ovenpå en skuffende serie om deres datters død.
Se ‘Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
“Paradise lost” trilogien er nu ikke lavet for Netflix.
Hej Jesper,
Beklager – en researchfejl. Det er hermed rettet.