Anmeldelse: ‘Cursed’ – sæson 1
20/07/2020 | Flixfilm‘Cursed’ bringer overordnet set ikke meget nyt til Kong Arthur-myten. Det nye lægger mere i de anderledes fortolkninger af de centrale personer, der er fint anført af Katherine Langfords hekse-figur. Handlingen svækkes ind imellem i tempoet af de mange subplots, men de flotte billeder med tilhørende effekter underholder.
Skrevet af Michael Larsen.
Myten om Kong Arthur bliver ved med at dukke op i levende billeder, og jeg har ærligt talt ikke tal på hvor mange filmatiseringer der findes om ham. Min personlige favorit er John Boormans ‘Excalibur’ som virkelig er fantasyfilm for voksne, men jeg har også en svaghed for Disney-studiets familievenlige ‘Sværdet i stenen’. Sidst man så Kong Arthur på tv, var BBC-serien ‘Merlin’, hvor historien foregik fra den unge troldmands perspektiv.
Den nye Netflix-serie ‘Cursed’ følger en lignende tilgang, hvor Kong Arthur-historien bliver skildret fra en ung heks, der senere bliver til Lady in the Lake, der som bekendt i mytologien giver sværdet Excalibur til den kommende konge.
’13 Reasons Why’-stjernen Katherine Langford spiller heksen Nimue der møder Arthur (Devon Terrell), inden han bliver konge. De udgør sammen et umage makkerpar og prøver at finde Merlin for at give ham Excalibur-sværdet. Undervejs bliver Nimue set som en helt for hendes folk og deres kamp mod den nuværende konge Uther (Sebastian Armesto) og det øger presset på den i forvejen udfordret heks.
Handlingen bygger på romanen af samme navn skrevet af Tom Wheeler med illustrationer af tegneserie-legenden Frank Miller, der er særligt kendt for ‘Sin City’.
Katherine Langford fortsætter med at gøre godt indtryk med sit talent som Nimue. Der er råstyrke og sårbarhed at spore i hendes figur og serien er på mange måder endnu en stor mulighed for hende at slå yderligere igennem. Svenske Gustav Skarsgård (søn af Stellan Skarsgård) giver en anderledes portrættering af den særlige troldmand, der føles offbeat og vild, især når han drikker sig fuld. Meget langtfra de mere faderlige fortolkninger fra fortiden, hvilket er fint og frisk til forandring.
Artiklen fortsætter under annoncen
Det er også en frisk og anderledes Arthur, man får her i form af en god Devon Terrell, mens gode gamle Peter Mullan spiller bad guy på rygraden som lederen af en flok rødklædte dræber-munke, der koldblodigt går efter hekse.
‘Cursed’ lægger meget vægt på de mytiske kvaliteter i fortællingen og forsøger ikke at gøre det med gritty realisme, som den kedelige ‘King Arthur’ fra 2004 gjorde det i sin tid. Serien er til tider makaber dog ikke på samme måde som i ‘Game of Thrones, men andet havde også været svagt, da det nu er sat i et mørkt og grumt middelalder-univers.
Den visuelle indflydelse fra Frank Miller er synlig i seriens smukke titelsekvens, der grafisk leger med farver og silhouetter, hvilken tegneren også gør i sine tegneserie-værker. Stilen fra titelsekvensen bliver også brugt som flotte overgange, når der skiftes med scener med andre figurer og miljøer.
Det seneste bud på Kong Arthur-mytologien bringer ikke meget nyt på bordet udover Langfords heks og de nye udgaver af Merlin og Arthur. Ad og til bliver handlingen hæmmet i tempoet med alle de subplots, men billederne med de tilhørende effekter er heldigvis spændende at se på, selv når dialogen keder i perioder. Men trænger man til at få set noget virkelighedsfjernt fantasy i den her sære sommerperiode, så er ‘Cursed’ et nogenlunde valg at fordrive tiden med.
Se ‘Cursed‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.