Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Da 5 Bloods’

Anmeldelse: ‘Da 5 Bloods’

14/06/2020 | Flixfilm

da 5 bloods anmeldelse review netflix danmark

Instruktøren Spike Lee er tilbage med sin nye filmiske joint ‘Da 5 Bloods’ med fokus på Vietnamkrigen og han leger igen med amerikansk historie og genrer. Han leverer her en intens mavepuster-filmoplevelse med benene i både fortid og nutid og kommer med et forfriskende perspektiv på den gamle krig.

Nu er instruktør-ikonet Spike Lee tilbage efter sin store Oscar-vindende comeback-hit ‘BlacKkKlansman’ med et nyt samarbejde med Netflix. Før har han skabt for dem serie-udgaven af sin debutfilm ‘She´s Gotta Have It’ og on man-showet ‘Rodney King’. Med sin nye filmiske joint ‘Da 5 Bloods’, dykker Lee ned i en af amerikansk histories mørke kapitler, nemlig Vietnamkrigen som stadig præger det amerikanske folks kollektive bevidsthed.

da 5 bloods danmark

Som han gjorde det med anden verdenskrig-filmen ‘Miracle at St. Anna’, så har Lee fokus på de sorte soldater der deltog i Vietnamkrigen. Vi følger de fire afroamerikanske veteraner Paul (Delroy Lindo), Otis (Clarke Peters), Melvin (Isiah Whitlock Jr.) og Eddie (Norm Lewis) der er vendt tilbage til Vietnam for at finde resterne af deres afdøde officer Norman (selveste Black Panther himself, Chadwick Boseman) og finde nogle skjulte guldbarrer, som de vil have igen. De gamle soldaterkammerater bliver dog mødt af nogle udfordringer, da andre ligesom dem også er på jagt efter guldbarrerne…

En stor overraskelse i ‘Da 5 Bloods’ er Delroy Lindos figur der er Trump-supporter komplet med ”Make America Great Again”-kasket! Det virker totalt atypisk for Lee, som absolut ikke bryder sig om Trump, men han bruger også figuren til at komme på de sorte vælgere, der trods alt stemte på præsidenten, som Lee omtaler i pressen som ‘Agent Orange’! Lindo skinner klart igennem som den PTSD-ramte og maniske Paul, men Peters, Whitlock Jr. og Lewis er også fantastiske og kommer med meget humor og drama. Boseman gør godt indtryk i sine flashback-scener som gruppens stærke officer Norman, der også fungerer som deres åndelige ”storbror”.

da 5 bloods netflix

Der er nogle vigtige kommentarer fra Spike Lee om raceforskelle, de sorte soldaters indsats i Vietnam og naturligvis nogle stikpiller til Donald Trump. Lee kommer også ind på fortidens uroligheder der stadig sætter deres præg på nutiden, hvilken Paul er et omvandrende bevis på. Med guld i centrum af plottet er der undgåeligt noget om grådighed i filmens vilde skattejagt. For som altid er dem der aldrig kan få nok af det og det gælder også de fire hovedpersoner. Den del af filmen er meget intens og voldsom at se på.

‘Da 5 Bloods’ gaber over mange ting på en gang og det ødelægger ikke underholdningsværdien, selvom filmen er noget lang og taber ind imellem lidt tempo. Men filmen formår ligesom ‘BlacKkKlansman’ at mestre den svære balancegang mellem historietime og fiktion med sin sprængfarlige cocktail af melodrama, humor, action og dokumentar.

da 5 bloods flixfilm 2020

De gode præstationer fra de fem herrer – i særdeleshed Delroy Lindo, den sindssyge skattejagt og det underholdende spring mellem fortid og nutid er seværdighederne i ‘Da 5 Bloods’, der igen er med til at understrege Spike Lees plads blandt de mest originale filmskabere fra USA. Filmen giver et forfriskende nyt perspektiv på Vietnamkrigen og giver en mavepuster af en filmoplevelse, der klart kan anbefales herfra, særligt nu hvor der er meget fokus på race.

Se ‘Da 5 Bloods‘ på Netflix Danmark.

Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.