Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Daredevil’ – sæson 3

Anmeldelse: ‘Daredevil’ – sæson 3

21/10/2018 | Flixfilm

Tredje ombæring med Hells Kitchen´s hævner tegner sig til at blive seriens måske bedste og mest dystre. Efter en pause på to år, har forfatterne, skuespillerne og instruktørerne genfundet de lovende takter, som startede serien.

Der er gået to år siden sidst vi stiftede bekendtskab med Hells Kitchen´s djævelske hævner. Efter kampen mod ninja-klanen The Hand og Elektra´s (måske?) død, vågner Matt Murdock, hårdt fysisk og psykisk medtaget, op på sit gamle børnehjem, hvor han tilses af sin gamle lærerinde, den rapkæftede nonne, Maggie Grace (ja, subtil har serien jo ikke aldrig været). Mens Matt kæmper med at finde det rette tidspunkt at fortælle sine kære at han er tilbage, kæmper selvsamme kære, nemlig Foggy og Karen, hver især med sager, der involverer Wilson Fisk aka. Kingpin.

Det viser sig nemlig, at Fisk har slået en handel af med FBI for at komme ud af fængslet: Han angiver byens kriminelle elementer og de beskytter hans elskede Vanessa. Både Foggy, Karen og Matt tror ikke meget på den historie, og det ulmer i horisonten til endnu en konfrontation mellem Daredevil og Fisk.

Jeg var meget positiv for seriens første sæson. Jeg elskede den gritty realisme, de regnfulde gader og de snuskede barer, hvor vores arbejderklasse-advokater planlagde deres næste korstog mod deres barndomskvarters kriminelle. Samtidig var actionen fantastisk godt koreograferet, når Matt iførte sig masken og de mange dilemmaer mellem at være advokat på én side og selvtægtsmand på den anden, lånte en god etisk, om end lidt trættende, ballast til de fysiske udfoldelser.

Anden sæson derimod blev hurtigt hæmmet af den trættende romance mellem Matt og Elektra, og de gentagende konfrontationer med den overnaturlige The Hand blendede sig ikke rigtigt ind i det univers jeg lærte at elske. Jeg ved godt, at det er en del af tegneseriens lore, men det føltes stadigt ret malplaceret.

Jeg kan med glæde sige, at vi er tilbage til, hvad der fik første sæson til at fungere til at starte med. I sæsonens start er Matt helt nede og bide i græsset. Han er døv på det ene øre grundet den enorme eksplosion fra sidste sæson og han tvivler på, om han overhovedet kan balancere Matt Murdock og Daredevil længere. At følge med i hans troskrise er fantastisk spændende, og ånder liv i seriens ældgamle temaer om liv, død, retfærdighed og skyld.

Samtidig får den moralske tvivl, som Matt står for, fint modspil i form af både Foggy og Karen, der uanset hvad, tror mere på lovens bogstav. De mange arcs og moralske kvababbelser som vores hovedpersoner kæmper med, glæder jeg mig til at se afsluttet. Der lægges i hvert fald i kakkelovnen til at denne tredje ombæring bliver en langt mere menneskelig og samtidigt knogleknusende og blodig omgang.

I hovedrollen er Charlie Cox stadig ganske habil og han er måske endda blevet en smule bedre af at være væk fra rollen i et par år. Deborah Ann Woll er stadig køn og charmerende som Karen, men hun er stadig en smule miscastet ifølge mig. Jeg vil gerne tro på hendes karakter, men Wolls spil overbeviser mig ikke. De to bedste præstationer er stadigvæk Elden Henson som den sympatiske Foggy, der med sine everyman-kvaliteter stjæler hver scene han er i og det samme kan siges om Vincent D´ Onofrio som Kingpin, der stadig er lige så truende og karismatisk. Derudover spiller Wilson Bethel en lovende rolle som en plaget FBI-agent og jeg er sikker på, at han nok skal få mere at lave som sæsonen skrider frem.

Tredje sæson af Daredevil er startet voldsomt godt ud. Den bringer serien tilbage til sine dystre rødder og prøver samtidig at udvikle sine karakterer, storylines og temaer. Om det holder samtlige 13 afsnit igennem, forbliver så det spørgsmål, som både I og jeg må stille os selv.

Se ‘Daredevil‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på de første tre afsnit af sæson 3.