Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Demetri Martin: The Overthinker’

Anmeldelse: ‘Demetri Martin: The Overthinker’

13/08/2018 | Flixfilm

Multitalentet Demetri Martin underholder med den sjove comedy special ‘Demetri Martin: The Overthinker’, hvor han både joker og tegner med sit finurlige indhold om tilfældige banaliteter i livet. Det er ikke et udpræget mindeværdigt show, men det er fint og sjovt underholding til en hyggelig streaming-aften.

Den græsk-amerikanske komiker Demetri Martin er nu den seneste i rækken af mange andre komikere, der har lavet comedy specials i samarbejde med Netflix. Martins show hedder ‘Demetri Martin: The Overthinker’ og showet takler banale emner som huller i doughnuts, hunde, sport bars, aggressive bogstaver fra alfabetet og meget mere.

Tidligere har Demetri Martin været en del af korrespondent-holdet på ‘The Daily Show’ og skrev for talkshowet ‘Late Night with Conan O’Brien’. Han var også tæt på at blive medlem af sketch-showet ‘Saturday Night Live’, men afviste det, da kontrakten var på syv år. Han ville hellere være sin helt egen på comedy-scenen og sammen med Comedy Central havde han sit eget show ‘Important Things with Demetri Martin’, der kørte i to sæsoner. Forrige år debuterede han som instruktør med comedy-dramaet ‘Dean’, hvor han selv skrev manuskript og spillede titelrollen. Ja, ham Martin er en travl mand!

USA har et hav af stand up-komikere, der minder meget om hinanden, hvilken også kan siges om dem, vi har herhjemme i lille Danmark. Martin skiller sig dog ud med brug af tegninger og musik og de metoder er hovedattraktionerne i ‘Demetri Martin: The Overthinker’. Showet er simpelt arrangeret på en teaterscene, hvor Martin går rundt og underholder et lille publikum. Ind imellem hører man hans stemme i voice over-form, der kommenterer hans show, som det skrider frem. Det er en sjov take på den indre stemme, man hører i sin hoved, især når der skal træffes beslutninger her og nu. Som performer er Demetri Martin en rolig og afdæmpet fyr, der ikke har travlt med at råbe og skrige sine jokes. Han stoler tydeligvis på sit eget materiale og kører derudad med en deadpan-attitude.

Martin kommer med sjove betragtninger om blandt andet dyrs mulige meninger om vores fascination af dem, der tangerer det perverse. Især jokes om ivrige fuglekiggere og om fugle-bad som et åbent tyrkisk bad er fine. Emnerne er generelt ret tilfældige, men fælles for dem er komikerens tendens til at tænke for meget om meningen med de mest banale ting i livet og giver dem et surrealistisk twist. Da Martin også er tegner, så benytter han gerne tegninger til at understrenge punchlines i sine jokes, der bliver vist i split screen-form.

For folk der elsker vittighedstegninger, så vil de nok kunne lide Martins visning af hans tegninger. Han er en stor fan af Gary Larsons herlige tegneseriestribe ‘The Far Side’ og det kan ses på de sjove tegninger, der er gjort med en simpel streg. Man ser en noget upraktisk t-shirt kaldt p-shirt og en pervers leg med bogstaver. Han får bogstavet W til at ligne nogen, der spreder sine ben! Martin synger også en sang om faktuelle ting som for eksempel, når man dyrker sex, så kommer der flere mennesker til verden. Nå ja!

‘Demetri Martin: The Overthinker’ varer næsten en time og andet havde været overkill. For nogle vil Martins form for komik være noget sløv at overvære og de vil nok savne noget mere energi på scenen. Det er ikke en af de mest mindeværdige comedy specials, jeg personligt har set, men værdsætter man den underfundige humor kombineret med sjove tanker og tegninger, vil man nyde Demetri Martins selskab, mens det varer.

Se ‘Demetri Martin: The Overthinker‘ på Netflix Danmark.