Anmeldelse: ‘Élite’ – sæson 1

15/11/2018 | Ingen kommentarer

Forestil dig en spansk udgave af ‘Gossip Girl’ med varmblodede sydeuropæere, der både er mere fordærvede og skaber endnu vildere drama. Tak til Netflix for at give liv til den vellykkede og medrivende serie ‘Élite’!

Siden sidste sæson af ‘Gossip Girl’ blev sendt i 2012, har der ikke været en anden serie, der rigtig har kunne fylde de store designersko ud og fange samme drama og dekadence. Men nu er Netflix kommet os til undsætning med den spanske serie ‘Elite’, som har samme lækre stemning og samtidig undgår at blive et decideret rip-off. Og så bliver dramaet taget et skridt videre i denne vellykkede serie.

Hele herligheden af en fortælling tager sin begyndelse, da tre elever fra arbejderklassen modtager legater til at begynde på en eliteskole i byen. På skolen undervises morgendagens ledere, som hidtil har levet i deres egen luksuriøse boble med designertøj, dyr cava og en fornemmelse af at være hævet over verden omkring sig. Men da de tre legatelever starter på skolen, bliver der lavet godt rag i den med en kulturkulminationen, der ender med noget så voldsomt som mord.

Serien skrider frem i takt med, at politiet afhører eleverne om mordaftenen, samtidig med at vi følger gruppen af rige og fattige elever, og hvordan de op til den skæbnesvangre aften hver især får vendt op og ned på deres liv ved det voldsomme kulturmøde.

I ‘Elite’ er der nemlig overordentlig stor kontrast mellem skolens typiske elever og så de tre legatmodtagere. Her er ikke tale elever fra den kreative klasse, hvis forældre har formået at få råd til at sende dem på eliteskolen. Nej, her er tale unge fra byens slumkvarter med stoffer og kriminalitet, der pludselig får en billet til overklassens territorium. Men trods den store kulturforskel (eller måske netop på grund af selv samme) opstår både romancer og venskaber mellem nye og gamle elever, hvilket bestemt ikke huer alle i omgangskredsene.

Der er skabt en spændende flok af karakterer, som alle er meget forskellige, men i bund og grund også temmelig ens. Den søde og fornuftige dreng fra slummen; den oprørske overklassepige, der som en anden Titanic-Rose begynder at foretrække menneskene i de lavere klasser; den fattige fyr med store ambitioner om at få en billet ind i den elitære verden, koste hvad det vil; den unge muslimske kvinde, som prøver at balancere kulturarvs forventninger med sin egen spirrende identitet; den lovende tennisstjerne, som glemmer sig selv i kampen om at udleve sine forældres drømme; den velhavende douchebag med overbevisningen om, at han kan købe sig til og fra alt; den beregnende og manipulerende pige, der på bedste og mest dekadente vis udfordrer sin egen og kærestes seksualitet i ren og skær kedsomhed. Hvordan kan det blive andet end lækkert, når denne gruppe af teenagere mødes og er nødsaget til at forholde sig til hinanden?

Det viser sig samtidig, at uanset om man drikker billig øl eller vin fra sin mors succesfulde vinhus, møder karaktererne mange af de samme udfordringer. Det gælder både løsrivelse fra forældre og deres forventninger til de unge, men også udforskning af seksualitet og en jagt på egen identitet. Pakket ind i al dramaet og dekadencen gemmer der sig altså fortællingen om vejen mod at blive voksen og finde sig selv, der vel egentligt gør sig gældende for alle teenagere – uanset om de står til at arve en formue eller kun lige klarer sig fra den ene måned til den anden.

Hele historien er skruet rigtig godt sammen med en elitær fortællestil, der holder seeren nysgerrig fra start til slut, og spørgsmålet om hvem morderen er står åbent til det sidste. Jeg er så absolut solgt til denne kontrastfyldte verden mellem arbejderklassens benhårde kamp for en lys fremtid og velhaverboblen, der føler sig berettet til andre etiske regler end mennesker omkring dem.

Fingrene er krydset for, at den planlagte sæson 2 når samme højder!

Se ‘Elite‘ på Netflix Danmark.