Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Enola Holmes’

Anmeldelse: ‘Enola Holmes’

29/09/2020 | Flixfilm

enola holmes anmeldelse film netflix 2020

’Enola Holmes’ er et elementært forsøg på at give Sherlock Holmes-mytologien et nyt og yngre publikum. Desværre har filmen for travlt og snubler over sine egne finurligheder, mens Millie Bobby Brown nervøst prøver at overbevise seerne om, at de skal blive hængende.

Man fristes en smule til at kalde ’Enola Holmes’ for doven. Har vi egentlig behov for et young adult-spin på en allerede kendt mytologi? Det virker ikke nødvendigvis som den mest originale idé. Ikke desto mindre er det, hvad vi har i vente. Filmen er baseret på Nancy Springers bogserie om Sherlocks (uønskede) lillesøster, Enola, der, ligesom sin storebror, har et talent for deduktion.

Filmen er instrueret af tv-instruktøren Harry Bradbeer, der blandt andet har instrueret afsnit af både ’Fleabag’ og ’Killing Eve’. Og med et cast bestående af Netflix-darlingen Millie Bobby Brown, Henry Cavill og Helena Bonham Carter så er ’Enola Holmes’ vel nærmest et selvskrevet hit, ikke? Næppe.

sherlock enola holmes

Vi følger som sagt Sherlock Holmes’ lillsøster Enola (baglæns staver det ”alone”, hvilket filmen aldrig lader os glemme), der efter sin mors forsvinden må flygte fra sine storebrødre Sherlock og Mycroft, der helst ser hende på en distingveret skole for unge kvinder. Enola støder på viscount Tewkesbury, markis af Basilwethers, der også selv er på flugt fra sit ansvar og en lejemorder. I et svagt øjeblik ser hun sig nødsaget til at hjælpe den stakkels mandsling, og det bliver startskuddet for optrævlingen af et større komplot, mens Enola intensiverer eftersøgningen af sin mor.

I hovedrollen charmerer Millie Bobby Brown sig igennem filmen som den kække og intelligente yngste Holmes-søskende. Brown er yderst charmerende, og hun er et af filmens helt store højdepunkter. Hun beviser dermed, at hun sagtens kan bære en film på sine skuldre. Enola bryder konstant den fjerde væg for at tale til seeren. Dette er et brugt, men sjovt, træk, der dog bliver overbrugt, og det gør desværre karakteren en smule karikeret.

I rollen som selveste Sherlock Holmes brillerer en underspillende Henry Cavill, der formår at overbevise os om, at han kunne være sin egen Sherlock-film værdig. Desværre kunne vi godt have brugt ham noget mere i ’Enola Holmes’. Han holder sig i baggrunden det meste af filmen, og det er ærgerligt, når man egentlig hellere ville blive klogere på ham i stedet for markisen af Basilwethers.

Helena Bonham Carter er fabelagtig som Holmes-klanens overhoved, Eudoria Holmes. Hun fungerer som filmens mystiske omdrejningspunkt, og har derfor begrænset skærmtid. Vi får tilgengæld et hav af flashback-scener, der udbygger hendes forhold til Enola. Og heri ligger også filmens hjerte. Desværre bruges de fleste af disse flashback-scener til at forklare Elonas utrolige kartotek af evner og kampsportsmanøvrer. Filmen glemmer dog Eudorias mystik i filmens anden halvdel, da den får travlt med Tewkesburys familiedrama. Det er rigtig ærgerligt!

enola holmes danmark netflix

Generelt kører ’Enola Holmes’ i to forskellige plot-spor: Mysteriet om Enolas forsvundne mor og Twekesburys underfundige og utrolig uinteressante familiehistorik. Det er selvfølgelig førstnævnte, der formår at fastholde vores interesse hele filmen igennem. Dette plot følges desværre knapt til dørs, og det virker til at denne del af historien bevidst trækkes i langdrag, så det kan bruges i eventuelle fortsættelser.

Filmen har generelt et overordentligt højt tempo, der sørger for, at man som seer aldrig sår tvivl om karakterernes gøren og laden. Man når nærmest heller ikke at indse, hvor dødkedelig Tewkesbury-plottet egentlig er. Vi præsenteres for en hel familie fyldt med bikarakterer, vi ikke får brug for at kende senere hen.

Og når ’Enola Holmes’ bliver for ekspositionstung og kedelig, skynder den sig at klippe tilbage til en flashback-scene, eller et spor, vi muligvis har misset tidligere i filmen. Det er et billigt trick, og det virker desværre desperat i denne sammenhæng.

’Enola Holmes’ er ikke en dårlig film. Den har flere kvaliteter, og dens høje tempo sørger for god underholdning, om end det er på et tyndt grundlag. Filmens plot er desværre uinteressant langt henad vejen – kun mysteriet om Eudoria Holmes kan holde os fanget. Millie Bobby Brown og Henry Cavill giver heldigvis filmen et tiltrængt skud charme.

Se ‘Enola Holmes‘ på Netflix Danmark.