Anmeldelse: ‘Everything Sucks!’ – sæson 1

22/02/2018 | Ingen kommentarer

‘Everything Sucks!’ er en ærlig og charmerende serie om at være teenager i en tid med discman, musik på MTV og masser af Oasis. Netflix er gået all-in på 90’er-nostalgi og slipper fint af sted med det.

Velkommen til Boring High School. Navnet afslører ganske tydeligt, at skolen er beliggende i en lille provinsby, hvor der ikke sker en dyt. På Boring High School kan du møde alle klassiske klichéer, du kender fra high school-filmene: nørderne, crushet, den lede pige og den populære sidsteårs-fyr. Her er alt som på de fleste andre fiktive high schools – og rammerne for hele herligheden er sat til at foregå for lidt mere end en snes år siden.

‘Everything Sucks!’ er nemlig først og fremmest en serie, der handler om 90’erne med alt hvad der hører til årtiet af gode gamle elementer som VHS-bånd, Oasis og fastnettelefoner. Herudover handler fortællingen om Luke O’Neil (portrætteret af Jahi Di’Allo Winston med en eminent indsats), der er førsteårselev på Boring High School, hans venner og pigen, han kaster sin kærlighed på ved allerførste blik. Hertil er der naturligvis nogle ældre og lede elever, som Luke og company snart får gjort sig uvenner med (ja, det lyder som mange andre high school-film). Handlingsforløbet for serien bliver et fælles filmprojekt mellem de unge nørder i AV-klubben og de ældre, populære elever i dramaklubben. Men da der jo er tale om en high school-fortælling, så er det egentlig ikke så meget det fælles projekt, men derimod de hormonfyldte teenageres usikkerhed, seksuelle nysgerrighed og identitetssøgen, der fylder mest.

Det er svært ikke at mistænke Netflix for at lade hele meningen med serien være at vække seerens nostalgi. Særligt med tanke på kæmpehittet ‘Stranger Things’, der fik alle til at længes tilbage til 80’erne. Men i modsætning til ‘Stranger Things’, så er selve plottet i ‘Everything Sucks!’ ikke nytænkende, men det er på sin vis en del af charmen ved serien. Den kunne nemlig som sådan lige så godt have foregået i dag, men tidsbilledet giver dog et lækkert twist. Og netop fordi serien i høj grad handler om nostalgi, så kan Everything Sucks slippe af sted med en så triviel fortælling, der minder om så mange andre high school-historier. På den måde fungerer handlingen som et nostalgisk element i sig selv, der leder tankerne hen på klassiske teenage-film fra 90’erne som ‘Clueless’, ‘She’s All That’ og ’10 Things I Hate About You’.

Når det er sagt, så er det bestemt ikke fordi ‘Everything Sucks!’ er en kedelig affære med lutter gentagelser. Serien er en ærlig og charmerende fortælling om, hvordan det er at være teenager med alle de voldsomme følelser og usikkerheder, der hører til. Om man har været teenager i 90’erne eller et årti enten før eller senere, så kan alle vist relatere til de følelser og dilemmaer, der er på spil i denne fine serie. Nostalgien begrænser sig således ikke til 90’erne, men indebærer også teenageårene generelt.

Til at begynde med virker karakterne meget kunstige, hvilket nok skyldes, at de for det blotte øje er vildt stereotype. Men det skal vise sig, at der er langt mere dybde i disse karakterer end hvad den generelle high school-film præsterer, og her viser seriemediet for alvor sin styrke med et længere narrativ. Så fat mod. Du vil synes bedre om karakterne med tiden.

‘Everything Sucks!’ er i det store hele ét langt nostalgitrip på flere niveauer uden en sindsoprivende opfindsom fortælling, der dog trækkes op af en spændende karakteropbygning. Enkelheden i fortællingen vil formodentlig relatere til de fleste seeres egne teenageår og dermed forstærke nostalgien, og på denne måde slipper Netflix af sted med et klichéfyldt narrativ. Det er et modigt træk, men det har vist sig at fungere udmærket.

Med ‘Stranger Things’ i 80’erne og ‘Everything Sucks!’ i 90’erne er jeg spændt på at se, om Netflix inden længe også lader os tage en tur ned af Memory Lane i 00’erne.

Se ‘Everything Sucks!‘ på Netflix Danmark.