Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Extraction’

Anmeldelse: ‘Extraction’

24/04/2020 | Flixfilm

extraction anmeldelse netflix review film 2020

Chris Hemsworth bander og skyder sig vej ud af sit image som Thor i denne ret underholdende og velspillede, men også ret konventionelle, actionfilm, der fungerer upåklageligt som uforpligtende fredagshygge.

Lad mig være helt ærlig. Jeg elsker actionfilm. De var min første kærlighed, da jeg begyndte at sætte pris på levende billeder, og de vil altid være det. Jeg elsker historien om helten eller heltene, der kan nedkæmpe en hel hær i en god sags tjeneste. Derfor kræver jeg også noget af mine actionfilm; de skal indeholde noget. Det gør ikke noget at fortælle en historie vi har set 1000 eller 2000 gange før, så længe det gøres på en indlevende og kreativ måde. Om det så er på actionfronten, karakterfronten eller noget helt tredje er for mig underordnet.

Extraction netflix danmark

Det var derfor med spænding, at jeg satte mig til at se Netflix´ nyeste actiondrøn med Chris ‘Thor’ Hemsworth i hovedrollen. Hemsworth har ikke haft det store held i Hollywood ud over Thor-rollen, men der er ingen tvivl om, at manden kan mere. Se bare Drew Goodards kritisk undervurderede neo-noir ‘Bad Times at the El Royale’, men det kan også gå den anden vej; som i Michael Manns ganske uinteressante ‘Blackhat’ eller det rædderlige remake af ‘Fars Fede Ferie’. Her arbejder han igen sammen med Joe Russo, der sammen med sin bror Anthony, har stået bag tegneserie-forlægget til ‘Extraction’ samt været mændene bag flere af de seneste års Marvel-succeser som Infinty War-sagaen.

Chris Hemsworth spiller Tyler Rake (fantastisk navn, og ja, der er en actionscene, der involverer en rive), der er en plaget lejesoldat, der får til opgave at redde en indisk narkobarons søn ud af kløerne på en rivaliserende gangster. Befrielsen udføres, men da de finder ud af, at drengens far blot har brugt dem til at gøre det tunge arbejde, må Rake og sønnen Ovi, kæmpe sig vej igennem Bangladeshs hovedstad med både en korrupt militærstyrke, gangsterhåndlangere og lejesoldater i hælene og måske Rake med denne mission endelig har fundet en mening med sit liv igen oven på en personlig tragedie?

Det skal siges, at Chris Hemsworth er alfa og omega i denne film; hans fysiske fremtoning og udfoldelse i de mange actionscener er det der redder et lidt monotont manuskript, der kører meget på rutinen og har et par huller. Han spiller Tyler Rake som en plaget mand, der kun finder trøst i at dræbe, men under brutaliteten gemmer der sig et bankende hjerte, der ikke kan dulmes af fjendernes blodsudgydelse. Hans samspil med drengen Ovi er også rigtigt godt og de to har rigtig god kemi i både de hektiske scener, og de mere exposition-tunge dialoger. Det er så bare lidt ærgerligt, at filmen på ingen måde er interesseret i at inkorporere faderen til den kidnappede dreng yderligere i plottet, som kunne have skabt lidt balance i filmens dramatik.

Extraction action film

Filmens action er også flot udført. Især er en biljagt, der virker til at være one-take, der til sidst kulminerer i en drabelig nærkamp på et tætpakket marked rigtigt flot udført, og generelt udnytter filmholdet de brun/grønne locations godt, og modsat mange moderne amerikanske actionfilm er alle disse scener ikke sakset håbløst i smadder.

Men som sagt er der også et par ret store plothuller, når det kommer til narkobaronens søn. Når nu faderen har siddet inde så længe, hvorfor har konkurrenterne så ventet så længe med at tage ham? Og hele plottet med faderens forræderi, der for alvor sætter gang i filmen, virker ret uigennemtænkt til fordel for at stable de store og høje actionscener på benene, så tilskuerne forhåbentlig kan glemme de små detaljer. Filmens slutning er måske også lige en tand for nem, og virker lidt påklistret efter mandat om, at man altså skal have vished, om at de onde får deres bekomst.

‘Extraction’ er altså en habil og velspillet actionfilm, hvor du i dén grad får valuta for pengene, hvis du kom for at se Chris Hemsworth skyde og dolke sig vej igennem Dhaka. Den lider dog bare under en lidt for konventionel opbygning, et par plothuller og en lidt tam slutning. Men hvis du leder efter en uforpligtende fredagsfilm og du ikke orker at se ‘Olsen Banden’ for gud-ved-hvilken gang, så er der langt værre bud derude end ‘Exraction’.

Se ‘Extraction‘ på Netflix Danmark.