Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’

Anmeldelse: ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’

05/05/2019 | Ingen kommentarer

extremely wicked vile anmeldelse film review ted bundy netflix

Zac Efron er desværre ret intetsigende i rollen som Ted Bundy, men formår alligevel at brillere i enkelte scener. Joe Berlingers Bundy-film kommer skævt fra start, men filmens anden halvdel beviser, at den stadig har lidt at byde på.

I filmens begyndelse snakker Ted og Liz om, hvordan han føler sig forfulgt af politiet i en sag om kidnapningen af en ung kvinde. ”Færdig!”, udbryder Liz’ datter pludseligt og holder en stor, blå tegnet haj op foran dem. ”Det er en rævehaj. Dens hale er ligeså lang som heeeele dens krop!” ”Hvor er det vildt!”, udbryder Ted og betragter tegningen med, hvad der virker til at være reel glæde.

Rævehajstegningen følger ham et godt stykke ind i filmen for at minde ham om, at han er rovdyret, præcis som hajen er det. Selv prøver han at undslippe denne opfattelse, og sammenligner flere gange sig selv med Papillon, der i hans favoritbog bliver uskyldigt dømt og senere flygter fra fængslet. Ted Bundys læresætning fra ’Papillon’ er: ”Mist aldrig håbet” – og håbefuld må Bundy i dén grad siges at være.

ted bundy EXTREMELY WICKED SHOCKINGLY EVIL AND VILE netflix danmark

’Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’ er ikke Joe Berlingers eneste værk om den notoriske seriemorder, Ted Bundy. Berlinger blev allerede Netflix-aktuel med dokumentaren ’Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes’ tidligere på året. Dokumentaren blev faktisk til, fordi Berlinger havde samlet så meget arkivmateriale berørende Bundy, da han lavede sin research til denne film.

’The Ted Bundy Tapes’ blev en dæmpet succes, men kritiseret for at være ligeså vævende som Bundy selv. Med denne nye film ser vi så det endelige resultat af Berlingers store research-arbejde. Spillefilmen rammer dog ikke ligeså stærkt som dokumentaren formåede.

Filmen tager sit udgangspunkt i Ted og Elizabeth Kendalls forhold, hvor deres første møde resulterer i en hurtig opblomstring af kærlighed. Men kort tid efter havner Ted i politiets søgelys i forbindelse med en kidnapning af en kvinde og flere kvindemord. Ted påstår hårdnakket sin uskyld, men som hans sager skrider frem, ender endnu flere beviser med at pege på ham som mulig gerningsmand. Da Ted under en retssag tager flugten fra en lille retsbygning i Aspen, Colorado, begynder skepsissen at melde sig hos Liz, og hun distancerer sig langsomt fra ham. Ted ender med at føre sin egen sag, da han anklages for nogle rædselsvækkende mord i Florida. På dette tidspunkt indleder han et forhold til en anden kvinde fra sin fortid, Carol-Ann, der følger ham trofast frem til hans endelige dom.

Da det blev offentliggjort, at Zac Efron var skuespilleren, der skulle portrættere Bundy, vakte det opsigt. Højst sandsynligt fordi Efron nok er mest kendt for at smelte små pigehjerter i ’High School Musical’-franchisen og diverse komediefilm, men nu skulle han bevise, at han er mere end en syngende sixpack. Og han gør da også et hæderligt forsøg.

anmeldelse netflix EXTREMELY WICKED SHOCKINGLY EVIL AND VILE

Har man foregående viden om Bundy, er man klar over hvor manipulerende, charmerende og overbevisende han var, når han udtalte sig til de daværende medier. Efron gør alt, hvad han kan for at levere sit spil på samme dæmpede og overbevisende facon, men det ender med at virke overfladisk. Det er først i en af sine sidste scener, at Efron viser den intensitet, man savner hos ham. Han viser her, at han faktisk er i stand til at bære en sådan rolle. Det er ærgerligt, at man ikke har samme fornemmelse hele filmen igennem.

Foruden Efron følger filmen også Elizabeth Kendall, spillet af den talentfulde Lily Collins, der fungerer som filmens egentlige hovedperson. Collins gør det fortrinligt og fremviser et meget nuanceret spil. Desværre har filmen ofte så travlt med Bundy, at den glemmer at give os en egentlig relation til Liz. Vi er med hende, da hun forelsker sig, da hun bliver ramt af den uundgåelige tvivl, og da hun undslipper Teds psykologiske kløer, men det er uden at have fået hende ordentligt etableret som karakter fra start.

’Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’ formår aldrig rigtigt at udnytte sine 70’er rammer. Vi bliver da spist af med enkelte hits fra det legendariske årti, og Liz’ køkken er da også fabelagtigt flot i sine gule og orange nuancer, men filmen kunne sagtens have brugt dette mere til sin fordel. Her er desværre heller ikke mange filmiske kvaliteter at spore, og den hører derfor bedst til på dit fladskærmsfjernsyn, fremfor det store biograflærred.

EXTREMELY WICKED SHOCKINGLY EVIL AND VILE netflix film

Men filmens største problem er og bliver dens tempo. I sin første halvdel farer filmen af sted, og vi når hverken at få styr på karakterer eller lokationer, før Ted stikker af fra en retsbygning. Derimod får vi i den anden halvdel skruet godt og gedigent ned for tempoet, mens vi følger Teds retssag i Florida nøje. Og det er da også i filmens sidste 40 minutter, at dens styrke ligger. Her tør Berlinger endelig at dvæle ved Efron og Collins, så vi mærker deres karakterer og de frustrationer, de hver især kæmper med. Det er ærgerligt, at dette ikke er tilfældet hele filmen igennem.

Det er nærmest uundgåeligt ikke at sammenligne Berlingers film med hans dokumentar. Filmen bruger meget af det samme arkivmateriale, man så i dokumentaren. Derfor må det også siges, at dokumentaren fortæller Teds historie mere sobert, og behandler ofrene med en smule mere respekt. Mange uhyggelige nyhedsklip bliver bundet sammen med billeder af Efrons glimt-i-øjet, smilende Bundy, og det resulterer i en mærkværdig blanding af fakta og fiktion.

Berlingers film formår elegant at berette om Liz’ historie, dog med mange afstikkere. Og filmen kan desværre have tendens til at ophøje Bundy til en sympatisk karakter, så det er vigtigt at huske, at der aldrig var nogen mening bag galskaben.

Se ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile‘ på Netflix Danmark.