Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Frækkere end politiet tillader: Axel F’

Anmeldelse: ‘Frækkere end politiet tillader: Axel F’

04/07/2024 | Flixfilm

Den rapkæftede politibetjent Axel Foley vender tilbage til Beverly Hills, og jeg er positivt overrasket over det nostalgiske gensyn, uden at der er tale om en perfekt film. Eddie Murphy er dog stadig sjov og charmerende som Foley.

Jeg er vokset op med at se en masse genrefilm fra 1980érne, og blandt dem var filmserien ‘Frækkere end politiet tillader’ med Eddie Murphy som den rapkæftede politibetjent Axel Foley der egentlig kommer fra Detroit, men er ofte i Beverly Hills for at opklare sager og får tit problemer med byens politi. Den første film fra 1984 blev et kæmpehit for den dengang unge komiker-stjerne og var dermed en af de store filmnavne fra firserne. Kombinationen af Murphys humor og solid action sad lige i skabet, og den holder stadig i kraft af sin charme.

Succesen affødte naturligvis toeren ‘Frækkere end politiet tillader 2′, der bød på mere af det samme samt danske Brigitte Nielsen som skurk. Der gik syv år, før man fik den uundgåelige ‘Frækkere end politiet tillader 3′, som ikke var den store succes som forventet. Faktisk var Murphy ikke selv imponeret af treeren, som jeg betragter som den svageste film i serien. Murphy har fortalt i interviews at grunden til at der skulle gå hele tredive år med at få en ny film i serien, var fordi ingen manuskripter til den fjerde film var gode nok efter hans smag.

Men nu er Murphy endelig tilbage som Axel Foley, og endnu engang er han tilbage i Beverly Hills i forbindelse med en sag. Den involverer hans datter Jane (Taylour Paige), der er truet på livet i forbindelse med sit arbejde som advokat. Axel møder naturligvis sine gamle venner Billy (Judge Reinhold) og John (John Ashton) og får sig en ny makker i form af Janes ekskæreste Bobby (Joseph Gordon-Levitt). For der foregår noget skummelt inden for politiets rækker, der kræver snilde og en god portion frækhed fra Foley.

Jeg må indrømme, at jeg var meget skeptisk for endnu en film i serien om Axel Foley, men det er heller ikke overraskende taget i betragtning af bølgen af fortsættelser til gamle filmhits der har været indenfor de senere år, hvoraf det mest succesfulde eksempel er ‘Top Gun: Maverick’. Alene titlen ‘Frækkere end politiet tillader: Axel F’ er i lignede stil som ‘Top Gun’-fortsættelsen, og filmen har også hang til selvreference, dog uden at det bliver for meget af det gode.

Eddie Murphy vender stilsikkert tilbage til sin ikoniske gennembrudsrolle med mere energi og selvsikkerhed i forhold til treeren. Han spiller her Foley med betragtning af hans nuværende alder, og han kan stadig mestre bullshit-talk, når det gælder. Det er ikke altid at humoren i filmen holder vand, men man føler at man er i godt selskab.

Det er fornøjeligt at se Judge Reinhold og John Ashton i deres gamle glansroller, og deres fælles kemi med Murphy fungerer stadig godt. De nye ansigter i form af Taylour Paige og Joseph Gordon-Levitt giver godt modspil til Murphys kække betjent, mens Kevin Bacon kører godt nok på autopilot som skurken, men han er som altid en fornøjelse at opleve.

Den debuterende instruktør Mark Molloy går heldigvis old school med filmens actionscener, og det er godt i tråd med de tidligere films praktiske tilgang til action. Det føles befriende at se i en tid, hvor selv jordnære actionfilm har tendens til at bruge for meget computergrafik. Det gode gamle temamelodi ‘Axel F’ af Harold Faltermeyer er også tilbage med en fin moderne opdatering fra Lorne Balfe, der giver resten af filmen noget synth-klingende toner, der passer fint til stemningen.

Gensynet med Axel Foley bragte smilet frem fra mig, så den nye film er bestemt en glædelig overraskelse der følger tonen fra de to første film og skubber treeren længere ud til siden. Historien er ikke fyldt med de store overraskelser, men det er udmærket underholdning til sommeren, hvis man trænger til noget 80ér-nostalgi.

Se ‘Frækkere end politiet tillader: Axel F‘ på Netflix Danmark.