Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Glass Onion: A Knives Out Mystery’

Anmeldelse: ‘Glass Onion: A Knives Out Mystery’

25/12/2022 | Flixfilm

Daniel Craigs flamboyante detektiv Benoit Blanc er tilbage i et nyt mordmysterie der byder twists and turns på en ekstrem underholdende måde.

Da Rian Johnson kom frem fra ‘Knives Out’ for nogle år siden, så blev den en slags comeback-succes for den gamle whodunit-genre. En genre man forbinder tit med Agatha Christie-krimier som talte figurer som Hercule Poirot og Miss Marple samt en stor broget flok af mistænkte personer, hvoraf den ene blandt dem var morderen.

Med ‘Knives Out’ skabte Johnson sin egen Agatha Christie-inspirerende krimi med Daniel Craig som mesterdetektiven Benoit Blanc med en tyk accent. Altså en slags Hercule Poirot hvis vedkommende kom fra de amerikanske sydstater. ‘Knives Out’ var absolut Ikke en super original film på nogle måder, men den var meget underholdende og bød på mange spændende og sjove studer.

Jeg har ellers tidligere ikke været særligt solgt på Rian Johnson som en seværdig filmskaber. ‘Looper’ var et underholdende bekendtskab omend jeg aldrig købte Joseph Gordon Levitt som en ung Bruce Willis. Som gammel Star Wars-fan var jeg ikke for imponerede over hans bidrag til den i forvejen ringe nyere trilogi med ‘Star Wars: The Last Jedi’ som gjorde ham hadet blandt de ekstreme Star Wars-fans.

Nu har Johnson skabt på mange måder sin egen filmserie med mulighed for flere selvstændige mordmysterier med Blanc som den gennemgående figur. Således er ‘Glass Onion – A Knives Out Mystery’ sin egen film, så man behøver ikke nødvendigvis at have set den første film. Struktureret set er den nye film i stil med etteren men bare med et større look. Også her er et stjernespækket cast i centrum, og hele balladen foregår for det meste i et sted.

Sammen med en række excentriske personer er Blanc blevet inviteret til Grækenland for at besøge den selvfede tech-rigmand Miles Bron (en forrygende Edward Norton). Alle gæsterne skal afholde en såkaldt mordleg om at opklare et falsk mord. Men så opstår der et rigtigt mord, og alle er under mistanke, hvilket betyder at Blancs ferietur bliver til en ny sag for ham. Mere kommer jeg ikke ind på plottet, da filmen er spækket med plot-twists som man selv skal opleve.

Det samlede cast der blandt andet består af Kate Hudson, Kathryn Hahn og Dave Bautista har tydeligvis haft en fest i at medvirke i ‘Glass Onion’. Craig nyder tydeligvis at spille Blanc som et alternativ til den seriøse James Bond. Han har også et mere sikkert greb om den excentriske detektiv i denne her omgang og især med accenten. Craig har heller ikke lagt skjul på, at han elsker at spille Blanc, og der er planer om en tredje film med ham sammen med Rian Johnson ved roret.

Filmens store overraskelse kommer i form af en fantastisk Janelle Monáe, og jeg kommer ikke nærmere ind på rollen, da det igen vil ødelægge oplevelsen af filmen. Det visuelle udtryk i filmen er skabt af den dygtige scenograf Rick Heinrichs der ofte har skabt kulisser til Tim Burton-film heriblandt ‘Sleepy Hollow’ som han vandt en Oscar for. Alene rummet med den ekstravagante kunstsamling og den store glasskulptur som er filmens titel, er utrolig flot at se på.

Rian Johnson har med sin anden Benoit Blanc-film skabt en seværdig toer, og en tredje film skal være mere end velkommen. Johnson har stadig planer om flere Star Wars-film, men det passer ærligt talt bedst til ham at skabe sine egne franchises, hvor han kan gøre ting på sin egen finurlige måde med kreativ kontrol. Trænger man til at se god krimi i juleferien, så se endelig ‘Glass Onion’.

Se ‘Glass Onion: A Knives Out Mystery‘ på Netflix Danmark.