Anmeldelse: ‘Godzilla Singular Point’ – sæson 1
28/06/2021 | FlixfilmMonstret Godzilla er tilbage igen i komplet animeret form i anime-serien ‘Godzilla Singular Point’, der er både tro til stoffet og tør lege med det. Historien og de menneskelige figurer halter ind imellem, men den alternative monster-animation er forrygende at se på.
Skrevet af Michael Larsen.
Siden Hollywoods storstilede reboot af det japanske monster-ikon Godzilla tilbage i år 2014, er der kommet forøget fokus på det omvandrende naturkatastrofe. Alene i år har Godzilla kæmpet mod selveste King Kong i ‘Godzilla Vs. Kong’ og nu her er Netflix ude med en ny animeret Godzilla-serie i form af ‘Godzilla Singular Point’.
Handlingen er klassisk japansk monsterstof, som man kender det fra de efterhånden utallige Godzilla-film. Civilisation versus kæmpemonstre og den knap så søde musik der opstår mellem parterne. I den her omgang bliver balladen udløst af mystiske radiobølger i form af en sang, der opdages en umage nørde-duo; en maskiningeniør og en student. Inden længe bliver Tokyo ramt af monstre og naturligvis er Godzilla en af dem…
Artiklen fortsætter under annoncen
Selvom den seneste Hollywood-version af Godzilla er fabelagtig flot at se på, så føles de aldrig som de rigtige film fra Japan og er derfor bare flotte og underholdende kopivarer. Japan har et særligt forhold til de film, der afspejler de voldsomme ødelæggelser der har voldt deres land som eksempel jordskælv og selvfølgelig de atombomber, der ramte dem i slutningen af Anden Verdenskrig.
Animationen i ‘Godzilla Singular Point’ har et interessant mix af både traditionel håndtegnet 2D-animation og 3D-computeranimation. De japanske animationsfirmaer Bones Inc. og Orange Co., Ltd. deles her om det store arbejde og det føles aldrig separat, da begge firmaer tydeligvis har samarbejdet godt sammen.
Menneskerne har det gennemgående klassiske anime-look der minder om manga-tegneserierne ‘Dragonball’ og ‘One-Piece’, de excentriske ansigter med de store øjne og karikerende kropsformer. Det er en tradition som de har dyrket i årevis og det bliver næppe anderledes fremover. Men respekt for det. De herlige monstre, Godzilla og kompagniet er lavet i 3D, men de er heldigvis renderet, så de matcher godt sammen med det overordnede look. De er store, modbydelige og kreativt lavet. Der bliver ikke sparet på de destruktive scener, når Godzilla er løs, hvilket er perfekt. Godzilla ligner til dels sig selv med nogle få ændringer i udseendet og nu er der ringe af ild ud af hans mund, når han er fyr og flamme!
Artiklen fortsætter under annoncen
Plottet er noget løst i ‘Godzilla Singular Point’ og figurerne er ikke så dybsindige, men det er som altid monstrene og deres konge, Godzilla der stjæler med rette ens opmærksomhed. Faktisk er serien mest levende, når kaosset sker og det er gjort med det sædvanlige tekniske snilde og visuel fair, man forventer de japanske animatorer.
Musikken af Kan Sawada er en pudsig størrelse. Det ene øjeblik er den superbarnlig og hamrede dramatisk det næste øjeblik. Det skaber nogle tonemæssige forvirringer der forstyrrer halløjet. Der er heldigvis rum for den klassiske Godzilla-temamelodi af Akira Ifukube, der stadig virker efter hensigten samt det velkendte brøl fra monsteret.
‘Godzilla Singular Point’ appellerer allerbedst til de fans der kultdyrker Godzilla og særligt det der kommer fra selve Japan, der er mere tro til ånden og dermed autentisk. Historien er ikke det mest ophidsende, men de mange monster-scener underholder. Andre vil nok hellere se de amerikanske Godzilla-fortolkninger der byder på mere bulder og brag på gammeldags Hollywood-facon.
Se ‘Godzilla Singular Point‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med samtlige anmeldelser her.