Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Hilda and the Mountain King’

Anmeldelse: ‘Hilda and the Mountain King’

03/01/2022 | Flixfilm

hilda and the Mountain King anmeldelse netflix

‘Hilda and the Mountain King’ er en fin fortsættelse til selve serien ‘Hilda’ og vil uden tvivl være oplagt underholdning til fans af den lille modige pige og de magiske væsner.

Animationsserien ‘Hilda‘ bygger på engelske Luke Pearsons tegneserie af samme navn og er en fri fortolkning af norsk troldemytologi gjort på charmerende poetisk vis. Det virker som et spændende mix mellem ‘Mumitroldene’ og Hayao Miyazakis smukke tegnefilmsværker. For nogle år siden begyndte Pearson i samspil med Netflix at filmatisere ‘Hilda’ med stor succes. Indtil videre er der to sæsoner af serien som har vundet priser (Emmy og Annie Awards) og der er rygter om en mulig tredje sæson.

Men nu kan man streame den særlige fortsættelse til sæson to, ‘Hilda and the Mountain King’ som bygger på det sjette bind af tegneserien. Hilda er på mystisk vis blevet forvandlet til en trold og er fanget blandt de mange farlige trolde. Hun må forsøge at klare sig i det ukendte territorium, mens hun prøver at finde en løsning på sit usædvanlige problem. Alt imens kæmper hendes mor Johanna og de magiske venner i familien for at finde hende, men de er i kapløb med tiden. For en specialenhed prøver at bekæmpe troldene med avancerede våben og dermed er Hildas liv i fare…

hilda and the Mountain King netflix

Lad mig sige det her med det samme: Se hele ‘Hilda’-serien på forhånd, inden man giver sig i kast med selve ‘Hilda’-filmen. For man får ingen resumé om det andet forinden, da filmen starter med det samme, hvor historien sluttede sidst. Lidt ligesom hvis man starter i midten af de mange Marvel Studios-film og bliver derefter totalt fortabt i navnene på de utallige superhelte.

For ‘Hilda’-fans er filmen et must see og er dermed værd at se. ‘Hilda and the Mountain King’ er i identisk med seriens fantastiske look som i forvejen er tro til Pearsons finurlige tegneserie. Igen er Pearson godt involveret i det visuelle udtryk, hvilket kun er et stort plus. For det er en spændende blanding af det nuttede, det farlige og det mytiske, der osse går i igen i filmen.

danmark hilda and the Mountain King

Og netop den kombination får mig til at tænke på lignende elementer fra mange af Hayao Miyazakis tegnefilm som blandt andet mesterværket ‘Prinsesse Mononoke’. For netop i den film er der konflikt mellem mennesker og naturens magiske væsener der fører til en mulig voldsom konfrontation. Men der ender osse de samme ligheder der, for ‘Hilda and the Mountain King’ er heldigvis sit eget væsen godt hjulpet af den nordiske stemning fra omgivelserne.

Dog kan ‘Hilda and the Mountain King’ ikke rigtigt ses som en selvstændig oplevelse, for dertil skal man som sagt have set hele ‘Hilda’-serien, og selve filmen ender med at føle som et større dobbeltafsnit end som en egentlig film. Men ‘Hilda and the Mountain King’ er god og veloplagt underholdning med smukke sekvenser der har charme og poesi og dygtig stemme-skuespil. Så for fans af ‘Hilda’ er filmen oplagt til at starte det nye år med en omgang troldemagi.

Se ‘Hilda and the Mountain King‘ på Netflix Danmark.