Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘History of Swear Words’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘History of Swear Words’ – sæson 1

06/01/2021 | Flixfilm

History Swear Words anmeldelse netflix

Nicolas Cage guider publikum gennem historierne bag diverse bandeord og det er ret morsomt at se. Man bliver klogere på betydningen af dem med glimt i øjet fra en selvironisk vært der totalt er med på legen og med løbende kommentar fra komikere og kloge hoveder. Det er fandme god underholdning der gør en skide klog!

Kongen af manisk overspil, skuespilleren Nicolas Cage er en af de travleste skuespillere i verden og størstedelen af de film, han medvirker i, er ikke altid lige gode. Men her i ‘History of Swear Words’ optræder han i en uvant rolle som vært med befriende selvironi og naturligvis overspil. I Netflix-dokumentarserien udforsker han historien og betydningen af de klassiske bandeord “fuck”, “shit”, “bitch”, “dick”, “pussy” og “damn”. Ak ja, de kære ord!

History of Swear Words danmark

Cage hører til de skuespillere der bander tit på film, så han er om nogen en oplagt vært til serien. Han kommer ind på sit sprogbrug og af og til siger han på den måde, der har givet ham den kultstatus, han har. Allerede i første afsnit om “fuck”, råber han det, som kun han kan gøre det! Sammen med de kloge hoveder Professor Benjamin K. Bergen, filmkritikeren Elvis Mitchell og sprogforskeren Anne H. Charity Hudley giver Cage historien om de ord, vi siger dagligt, uden at vi tænker over det.

Vi i Danmark har vores særlige bandeord men mere og mere med tiden er det de engelsksproget varianter der fylder i sproget, hvilken nok pisser den ældre generation af. Som publikum bliver man mindet om de ords popularitet og deres visuelle appeal, mens man ser ‘History of Swear Words’ og vigtigheden i at more sig over dem, når det hele er så tungt og dystert i de her tider.

Alle de valgte ord til serien er tvetydige i den måde, de bruges på, hvilken er godt at have med for at forstå den fulde betydning af dem. Ordene illustreres med brug af billeder, hurtige klip fra R-rated film og Monty Python-inspirerende animationer der er med at give det hele noget ekstra spræl til lattermusklerne. Hvert afsnit fylder lige knap tyve minutter og de kunne nemt fylde noget mere viden og dybde i dem.

History of Swear Words netflix

Det gode ved ‘History of Swear Words’ er den festlige måde, den er gjort på, mens man bliver klogere på de kulørte ord og alt det der er forbundet med dem. For det er oplagt at skildre det med let og plat humor og et hold af komikere og skuespillere som Sarah Silverman, Nick Offerman, Nikki Glaser og Isiah Whitlock Jr. er med til at gøre det. Især Whitlock Jr. er kendt for sin særlige måde at sige “shit” på, ligesom Samuel L. Jackson er det med sin højtråbende trademark “motherfucker”. Se det ord kunne bruges til en eventuelt anden sæson af ‘History of Swear Words’ med netop Jackson som vært!

Har man sarte ører og en vis holdning til bandeord, så er ‘History of Swear Words’ næppe din kop te. Men om ikke andet så giv den en chance, og så se om din holdning er den samme som før, eller om den er blevet anderledes efter de seks underholdende og letfordøjelige afsnit. For det er fandme god underholdning i en mærkelig tid præget af virus og giftig politisk korrekthed, hvor et smil på ens læber er tiltrængt.

Se ‘History of Swear Words‘ på Netflix Danmark.