Anmeldelse: ‘Hold the Dark’

02/10/2018 | 1 kommentar

Som udgangspunkt virker ‘Hold the Dark’ allerede som en stensikker succes. Den er fantastisk flot, har solidt skuespil og én af branchens førende indie-instruktører har endelig fået et ordentligt budget mellem hænderne. Desværre forbliver det enorme potentiale uforløst.

Jeremy Saulnier bragede ind på indie-scenen i 2013 med det intense og effektive hævndrama Blue Ruin. To år senere gav han os den kælderkolde og skræmmende slasher Green Room. Begge film er favoritter hos undertegnede, da de formår at mikse det intense og voldelige med vedkommende karakterarbejde og top-notch filmhåndværk. Det var derfor med stor spænding at jeg satte mig ned i sofaen for at se mandens seneste bedrift, som er Netflix-filmen ‘Hold the Dark’, hvor det også er første gang, at han ikke selv har stået for manuskriptet.

‘Hold the Dark’ er en grum historie om en mor fra Alaska, der tilkalder ulveeksperten Russell Core (spillet af Jeffrey Wright fra Westworld) efter at hendes søn tilsyneladende er blevet taget og dræbt af en ulveflok. Russell modtager modvilligt opgaven, men da han opdager at det er moderen selv, der har stået for drabet går der ikke længe før drengens far, Irak-veteranen Vernon, er tilbage på amerikansk jord og starter et blodigt hævntogt i jagten på sin morderiske kone, alt imens Core og den lokale sherif forsøger at stoppe den tiltagende vold.

Lige så grum og ligetil handlingen er, lige så frustrerende er det at se filmen udfolde sig. Filmen besidder ganske vist stadig Saulniers øje for de makabre detaljer og vi får samtidig også en masse fantastisk smukke optagelser af det snedækkede Alaska. Filmen synes dog at være langt mere interesseret i plot end i sin historie, og derfor sejler vi fra næste hårrejsende episode til den næste uden nogensinde at få svar på HVORFOR noget af alt dette sker. Hvad har filmskaberne i sinde at fortælle med historien? At krig ødelægger mennesker, at grænsen mellem dyr og menneske er utroligt lille, at ondskaben ikke behøver nogen forklaring, at de indfødte ikke behandles med respekt?

‘Hold the Dark’ smider om sig med tematiske lunser, men som seer aner man ingen klar, rød tråd. Hverken narrativt eller tematisk. Scener sker simpelthen bare i den her film fordi vi jo skal frem til slutningen, som igen skuffer igen med at give os én af de mest antiklimatiske slutninger, jeg nogensinde har set. Det kan selvfølgelig være, at det har været forfatteren og eller instruktørens intention, men der gives slet ikke nok tematisk klarhed over, hvad slutningen kan betyde som det var tilfældet i f.eks. mesterværket No Country for Old Men, som filmen virker kraftigt inspireret af.

En anden ting er, at karaktererne heller ikke er særligt interessante. Skuespillet er solidt, men der sker ingenting i forholdet mellem karaktererne. Det bedste er når Core og sheriffen får en dram i køkkenet og diskuterer meningen med det hele. I disse øjeblikke aner man lidt af, hvad der gjorde Saulniers første to film så interessante. Ikke engang den ellers talentfulde Alexander Skarsgaard kan stille meget op med den tomme soldat, han portrætterer. Sønnen skal hævnes, men vi får ikke nok indblik i deres forhold og hvorfor vi skal føle med dem.

‘Hold the Dark’ var en seriøs skuffelse. Det er en drøj, langsommelig, blodig rejse ind i Amerikas vildnis, men vi ved ikke hvorfor at disse mennesker skal bløde og lide. Se eller gense hellere Taylor Sheridans Wind River, der også foregår i et koldt miljø, men trods alt har gjort sig tanker om HVORFOR vi skal se al den brutalitet på lærredet.

Se ‘Hold the Dark‘ på Netflix Danmark.