Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘How It Ends’

Anmeldelse: ‘How It Ends’

17/07/2018 | Flixfilm

‘How It Ends’ starter godt ud, med et simpelt præmis, effektive, mystiske kommunikationsnedbrud og en historie om en søn og svigerfar, der må overkomme hinandens forskelligheder. Desværre afløses dette hurtigt af dårlig pacing, stivt skuespil og én af de mest søgte slutninger, jeg har set i denne type film.

Juristen Will er gravid med sin kæreste Samantha, og derfor beslutter han sig endelig for at bede om svigerfaderens velsignelse til ægteskab. Han flyver alene til Californien for at mødes med Samanthas far, den stille, tidligere marinesoldat, Tom. Man aner hurtigt, at båndet mellem de to mænd ikke er det stærkeste, og de gode intentioner ved besøget bliver snart skrinlagt til fordel for et skænderi. Dagen efter, under et FaceTime-opkald med Samantha, mister Will pludselig forbindelsen, og nyheder om massive kommumikationsnedbrud over hele USA begynder at vælte ind. Nu må Will, sammen med sin svigerfar, forsøge at komme de 2000 miles til Seattle for at finde Samantha, men rejsen er selvsagt ikke uden farer.

At se verden gå under er ikke et nyt, men stadig utroligt fascinerende præmis for en film. Et af de typiske varetegn for denne type katastrofefilm er altid mystikken, der omgiver den apokalyptiske begivenheder. Hvem er de mystiske skaboninger i A Quiet Place? Hvad vil rumvæsenerne i Arrival? Hvad forsager et sort hul, der er sultent efter kendisser i This Is the End? Det ”sjove” ved denne slags film er at se vores helte overkomme diverse farer for at finde ud af sandheden om begivenhederne, og ‘How It Ends’ lægger sig fint i den slipstrøm ved at præsentere os for et par isende symptomer på den forestående apokalypse uden at forklare hvorfor, og det er her filmen er bedst.

For så snart Will er på vejen med sin svigerfar, er det som om at filmen stopper sin fremdrift, og vi får en række endeløse scener, nej ”vingnetter”, der synes at være ”stop-forhindring-kør, stop-forhindring-kør” uden egentlig at komme under huden på vores karakterer. Der er visse udviklingsmomenter for de to hovedkarakterer, men det synes mere at være et resultat af en manual-løsning end egentlig passion for historien og deres indbyrdes konflikt.

Bedre bliver det heller ikke af, at vi ikke får et ordentligt klimaks. I stedet vælger filmen i sine sidste 20 minutter, at præsentere for et så langt ude ”måske”-svar svar på apokalypsen, at man nærmest kan høre manuskriptforfatteren gnække: ”Er jeg ikke smart? Den havde I sgu nok ikke regnet med, hva´?”. Efter at have holdt publikum i uvished i 100 minutter, er det som regel en god idé at smide publikum en lille konkret kødluns af forklaring, men i stedet forbliver det en forceret omgang mystik, som denne anmelder i hvert fald ikke kunne se ideen med.

I hovedrollen er Theo James nøjagtig lige så udtryksløs som den mugne karklud, du finder i bunden af vasketøjskurven efter 3 uger, og når hans vokabularium næsten eksklusivt består af ”Fuck”, ”Shit” og ”No”, er det svært at finde frem til det interessante menneske bag. Forest Whittaker ligner én, der udelukkende gør det for pengenes skyld. Der er ikke megen kemi, og hver replik er udtalt så monotont, at selv under action-scenerne, virker de underligt uengagerede.

‘How It Ends’ er altså, på trods af et spændende præmis, et uspændende bekendtskab. Efter de første 20 minutter, bliver det en møjsommelig blanding af ujævnt tempo, stift skuespil og uengagerede action-scener. Se eller gense hellere den australske perle ”These Final Hours”, der er produceret langt billigere og har langt mere på hjerte i løbet af sine 80 minutter end ‘How It Ends’ har i sine 113.

Se ‘How It Ends‘ på Netflix Danmark.