Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Hustle’

Anmeldelse: ‘Hustle’

15/06/2022 | Flixfilm

hustle anmeldelse netflix

Adam Sandlers passion for basketball er sjældent set bedre

Basketballfilm har der efterhånden været nok af igennem tiden. Coach Carter, Space Jam og White Men Can’t Jump, for blot at nævne nogle af de bedre. Men når det kommer til kvalitet, er der stor forskel på en god film og en god basketballfilm. Adam Sandler har uden tvivl en passion for spillet, hvilket i den grad kommer til syne her – og det er netop på grund af denne passion, at denne gode film også bliver en god basketballfilm.

Adam Sandler spiller hovedrollen som Stanley Sugerman, en lavmælt mangeårig talentspejder for Philadelphia 76ers. Hans job har holdt ham på vejen, væk fra hans kone Teresa og datteren Alex og det trænerjob, han altid har længtes efter.

hustle netflix

Sugermans talent og kærlighed til holdet og byen er respekteret af alle, men de mange år på landevejen og væk fra hans familie har slidt ham ned. Holdejer Rex Merrick ser trætheden i sin stjerne og gør meget ud af at opmuntre ham til at fortsætte med at kæmpe for det, han tror på, selvom det betyder at han skal tage et opgør med hans sure og arrogante søn, Vince Merrick, som bevidst hindrer Sugerman i sin forfremmelse. Da Rex pludselig dør, og Vince tager over, bliver Sugermans mål om at være træner skubbet længere hen ad vejen. Vince fortæller ham, at han kan tjene sin trænerstilling ved at finde den næste store stjerne for holdet. Tilbage på vejen igen finder Sugerman, hvad han tror er en usleben diamant i Spanien, da han tilfældigt løber ind en gadekamp, hvor han bliver vidne til Bo Cruz. Cruz har passion og talent, men han har aldrig spillet organiseret basketball, og i en alder af 22 er han på nippet til at blive udelukket i NBA. Uden holdets tilladelse bringer Sugerman Cruz tilbage til Philly og satser sin egen karriere på denne prekære spiller.

Både Sugerman og Cruz ses i de sædvanlige scener, vi ser i sportsfilm: løber op ad bakker, tager risici, træder uden for komfortzoner, træffer moralske valg, loyalitet, ære. De klassiske elementer. Der er også overlappende temaer om venskab og familie, der påvirker andre karakterer og løber gennem forskellige historier i en eller anden grad.

Men i modsætning til mange andre film, fokuserer Hustle meget på spillet, især scrimmages, når de håbefulde talenter viser, hvad de kan og går efter hinanden i en konkurrence for at vise, hvem der er bedst. Afhængigt af hvordan du har det med basketball versus historie, har filmen mange scener med førstnævnte.

film hustle

Men på sin måde handler filmen også om kærligheden til spillet. Instruktør Jeremiah Zagar bruger stærk redigering og rigtige NBA-spillere til at højne realismen. Rollelisten omfatter flere nuværende og tidligere NBA-spillere. Kenny Smith, Julius Erving, Anthony Edwards, Boban Marjanvovic, Seth Curry, Tobias Harris, Trae Young, Aaron Gordon og Kyle Lowry for blot at nævne nogle – og selveste LeBron James er en af filmens producere. Antallet af NBA-stjerner viser noget om respekten for Sandler og den passion og kærlighed han har for spillet – og som spillet har til ham.

Uanset hvor beskeden Sugerman er som karakter, drejer filmens succes sig om Sandler. Selvom han har været en polariserende skuespiller i nogle af sine komedier, er det stadig en overraskelse for mange, at han rent faktisk en skuespiller, der er i stand til at vise dybde. Dette sås blandt andet i rollen i Uncut Gems, der vandt ham en Spirit Award for bedste skuespiller. Sandler er en skuespiller, der kan eje skærmen, hvis rollen kræver det. I Hustle er Sugerman en almindelig fyr, og Sandler spiller ham på den måde uden at forsøge at henlede opmærksomheden på sig selv. Faktisk er han det modsatte: lytter, ser, reagerer. I en række scener er han bare en anden fyr i rummet. Og dog, især i de scener, leder vi efter ham. Han er vores anker i filmen.

Der er nok ikke meget ved Hustle, der vil overraske dig fra et historiesynspunkt eller via de forskellige temaer, filmen udforsker. Men det mindsker ikke dens charme og Sandlers passion for spillet stråler igennem.

Se ‘Hustle‘ på Netflix Danmark.