Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Isi and Ossi’

Anmeldelse: ‘Isi and Ossi’

23/02/2020 | Flixfilm

isi ossi anmeldelse review netflix film 2020

‘Isi og Ossi’ er en overraskende hjertevarm film, der smelter hjertet på de håbløse romantikere, men savner originalitet for at ruske op i de mere genrevante publikummer.

For små to uger siden var det Valentine´s Day og udover at Danmarks ubetinget mest romantiske orkester, Suspekt, sendte en ny plade på gaden, gav Tysklands Netflix-filial os en behagelig og sikker romantisk komedie med en klassisk “de elsker hinanden, men de ved det ikke”- historie. Nej, Isi og Ossi er ikke særligt original, men opfylder genretroperne til punkt og prikke, og er fyldt med nok konflikter til, at de to hovedkarakteres forskelle tegnes tilpas tydeligt op. Modsætninger mødes, men vi ved, at de nok skal finde sammen til sidst.

Isi Ossi film

Isi og Ossi er fra to forskellige verdener. Isi er datter af en milliardær fra Heidelberg, og kender slet ikke til livets skyggesider. Ossi bor til gengæld i arbejderbyen Mannheim, og må kæmpe sig vej frem med de midler han nu har for at redde sig selv og sin mor fra at synke yderligere ned i et allerede ret dybt gældshul. Isi er ikke særlig interesseret i at have snuden i bøgerne, og er ret ligeglad med at komme ind på de fine universiteter, som hendes mor har betalt en advokat for at skaffe hende ind på. Næ, Isi vil hellere være kok, som er en profession moderen ikke synes er fin nok, og derfor bliver pengekassen smækket i. I den anden ende af byen, drømmer Ossi om at blive professionel bokser, men må se sig knock-outet af de finansielle omstændigheder.

Isi flytter hjemmefra for at forfølge sin drøm, og tager et job på en fast-food restaurant og beslutter sig samtidig for at finde en hård, fattig knejt at date for at afpresse sine forældre tilbage til at åbne pengekassen igen og samtidig øjner Ossi en mulighed for at få sine boksedrømme finansieret. Det leder til en masse forviklinger og konflikter, og langsomt spirer den ægte kærlighed under de tunge, materialistiske tanker, der lagde grund for deres forhold.

Isi and Ossi netflix

‘Isi and Ossi’ er en forudsigelig Romeo og Julie-kærlighedshistorie, hvor kærligheden til sidst overvinder de forhindringer som verden synes at smide deres vej. Dette betyder desværre også, at mere eventyrlystne publikummer står af, når man ved, hvor rejsen fører hen. Filmen er dog stadig præget af nok følelsesmæssigt ægte øjeblikke og et positivt livssyn på, at kærligheden kan blomstre på trods af socialklasserne. Ossi er den håbløse optimist, der ikke lader sig slå ud, og Isi er “fanget” på en måde, der kun er reserveret til de mest privilegerede mennesker på denne planet. Det er dog svært ikke at finde en smule sympati, da hun kommer fra en verden, hvor hun ikke har fået lov til at bestemme noget som helst.

I hovedrollerne er Lisa Vicari og Dennis Mojen ret søde, og deres kemi er en tilpas blanding af ungdommelig entusiasme og integritet, og det harmonerer godt. Resten af castet flyder ganske godt ind i den overordnede historie, og byder ind med nok komik til at få de følelsesladede øjeblikke til at fremstå stærkere.

Alt i alt er ‘Isi and Ossi’ en meget sikker, underholdende lille film. Manuskriptet er morsomt, og tillader publikum at boltre sig i de unges stormfulde forelskelse. Det er en ældgammel fortælling med et skud ungdommelig charme, og det er så utroligt uoriginalt, men er en ønskefilm for de håbløse romantikere, der tror på historien om Romeo og Julie; bare uden knivene og giften.

Se ‘Isi and Ossi‘ på Netflix Danmark.