Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Ju-On: Origins’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Ju-On: Origins’ – sæson 1

07/07/2020 | Flixfilm

ju on origins serie anmeldelse netflix 2020

Der er ikke megen uhygge, logik eller interessante karakterer at finde i dette forhutlede og lettere desperate forsøg på at puste nyt liv ét af Japans mest lukrative horror-franchises.

I 1998 blev Hideo Nakatas low-budget gyser ´The Ring´ startskuddet til en sand invasion af japanske gyserfilm på det vestlige filmmarked. Blandt disse kom ´Ju-On´ (også kendt som ´The Grudge´) i 2002. Siden da er der kommet væld af fortsættelser, og i 2004 kom der et amerikansk remake. Senest har Sam Raimi forsøgt at genoplive franchisen til det amerikanske marked med et reboot i november 2019, som undertegnede anmelder ikke har set, men som ikke ligefrem gik sejrsgang i biograferne.

Nu giver Netflix og Japan så atter kunstigt åndedræt i form af ´Ju-On: Origins´, hvis erklærede mål er at udforske oprindelserne af det hjemsøgte hus fra den originale 2002-film.

ju on origins netflix

I serien følger vi en dæmonforskeren Yasuo, der prøver at finde hoved og hale i de mange tragiske hændelser, der har fundet sted i en forstad til Tokyo. Det samme gør TV-personligheden Haruka efter at hun mister sin kæreste, der øjensynligt prøvede at købe selvsamme hus til dem. Yasuo finder dog ud af, at han måske har en forbindelse til huset, og nu må alle involverede se deres fortids dæmoner i øjnene.

Dette er det tætteste man kan komme på en synopsis af seriens seks episoder. Episoderne springer rundt i tiden, og vi tilbringer tid med de mennesker, der har boet i det hjemsøgte hus, og som hver især enten har set noget frygteligt eller simpelthen har måtte lade livet. Dette gør, at vi ikke på noget tidspunkt får nogen idé om hvem vores hovedpersoner er, og hvorfor vi skal kere os om dem.

Første episode starter ellers solidt ud, og der er faktisk en håndfuld effektive, creepy (og blodige) scener, men de kommer ikke på nogen måde under huden på os, fordi man som seer konstant prøver at finde ud af hvor i den forvirrede tidslinje vi befinder os, og hvorfor det har betydning for filmens forvirrede narrativ.

ju on origins 2020

Denne forvirring kunne til dels være tilgivet, hvis serien så havde formået at fange en ind med en uhyggelig stemning, men ak nej. I stedet ligner serien, med sine statiske medium-shots og uinspirerende farvepalet, det meste af tiden mere en daytime soap-opera end en gyser, og jeg følte på intet tidspunkt den snigende uhygge, som billederne fortalte mig gerne skulle være til stede. I en film som den undervurderede ´Dark Water´ (også instrueret af Hideo Nakata), hjalp det grålige og hverdagsagtige visuelle look med at få gyset og tragedien til at virke realistisk, hvorimod at det her føles som en bleg efterligning af tidligere film.

´Ju-On: Origins´ er et forfejlet forsøg på at genoplive en franchise, der ikke rigtigt har budt på noget de sidste 15 år. Den forsøger at få sin historie til at virke som en stor tragedie, men i stedet virker de mange tidsperioder dybt forvirrende, fordi der er ingen særlige, visuelle kendetegn og der er ingen interessante hovedkarakterer til at binde de mange dele sammen til et tilfredsstillende hele. Der er et par urovækkende scener, men de føles meget overflødige og virker mere som ´shock-value´ for at få os til at glemme, at det vi ser egentlig ikke fører til så forfærdeligt meget.

Se ‘Ju-On: Origins‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på hele første sæson.