Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Jupiter’s Legacy’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Jupiter’s Legacy’ – sæson 1

10/05/2021 | Flixfilm

Jupiters Legacy anmeldelse netflix review serie

Mark Millar og Frank Quitelys tegneserie-saga ‘Jupiter’s Legacy’ er blevet omsat til en tung sæbeopera, der ikke just bevæger sig i superfart. Der er spændende idéer i generationskløften mellem de gamle superhelte og deres børn, men dramaet udebliver totalt.

Som tegneserielæser betragter jeg forfatteren Mark Millar som en værre drillepind. Ikke en drillepind på grund af snedige twists and turns, men snarere fordi han tror, at han er en god forfatter. Men han er strengt talt overvurderet til trods for den vellykkede ‘Superman: Red Son’, hvor manden af stål ender i Rusland og bliver deres helt.

Millar kan godt lide at lege med superhelte-stereotyper der tydeligvis minder om de figurer, man kender fra DC og Marvel, men som begge forlag ikke altid tør lade ham gøre med undtagelse af den nævnte Superman-historie, ‘Civil War’ og ‘Old Man Logan’, som var inspiration til ‘Captain America: Civil War’ og ‘Logan’.

JupitersLegacy Volume1 Episode1 00 00 12 11R

Millars egne tegneserier som ‘Wanted’, ‘Kick-Ass’ og ‘Kingsman: The Secret Service’ blev filmatiseret med stor succes og de filmversioner var efter min mening bedre i forhold til de tegnede værker. Nu er Millar og hans medskaber/tegner Frank Quitelys ambitiøse superhelte-saga ‘Jupiter’s Legacy’ den seneste tegneserie der er blevet filmatiseret for første gang i samarbejde mellem Millars produktionsselskab Millarworld og Netflix.

‘Jupiter’s Legacy’ skildrer en dramatisk skift mellem to generationer af superhelte. Den aldrende Sheldon Sampson/The Utopian (Josh Duhamel) er lederen af superhelte-teamet The Union sammen med sin kone Grace/Lady Liberty (Leslie Bibb) og storebroren Walter/Brainwave (Ben Daniels). Dem og andre mennesker fik deres kræfter i 1930érne og har beskyttet verden fra adskillige trusler gennem årene og nu har deres afkom fået egne kræfter. De står til at skulle overtage fra deres forældre, men de har deres egen brutale måde at tackle modstandere på og det huer slet ikke Sampson. For han går meget op i at ikke-dræbe, men tiderne har ændret sig og han har svært ved at følge med.

De erfarne superhelte-fans kan nemt spotte de åbenlyse paralleller i Millars plagende helte, der trækker på kendte figurer. Sampson er den gamle Superman-klon og er seriens omdrejningspunkt. Josh Duhamel fra de mange ‘Transformers’-filmene trækker fint det store læs i hovedrollen, men han bliver ironisk nok tynget af dårlig old age-make up og paryk, der aldrig virker troværdigt. Det samme gør sig gældende for resten af de gamle helte og det er ret distraherende.

JupitersLegacy Volume1 Episode2 00 13 00 17R

Serien springer hele tiden rundt mellem to tidslinjer, fortiden med de gamle helte og deres oprindelseshistorie og nutidens konflikt med deres børn. Problemet er bare at det forstyrrer balancen i historiefortællingen og tempoet. De mange flashbacks går ud over plottet om de unge helte og man kommer aldrig ind under huden på dem. Man kan lave store effekter som aldrig før til tv, særligt med de mange serier om superhelte. Men dem i ‘Jupiter’s Legacy’ er noget billigt i udtrykket. De lever slet ikke op til den visuelle styrke fra Frank Quitelys flotte tegninger, trods det faktum at man har hentet meget inspiration fra dem.

Showrunneren på ‘Jupiter ́s Legacy’ er Steven S. DeKnight og har erfaring med tv-serier om superhelte som ‘Smallville’ og ‘Daredevil’. Men selv i de mest erfarne hænder er ‘Jupiter’s Legacy’ en livløs affære der tager sig så gravalvorligt, at jeg greb mig i at savne jokes, der kunne give serien noget liv. Faktisk så forlod DeKnight undervejs produktionen på grund af kreative uenigheder og det har uden tvivl påvirket serien på en uheldig måde.

For dem der ikke orker flere serier om superhelte, så vil de med springe langt over ‘Jupiter ́s Legacy’. Selv det publikum der dyrker dem, får desværre ikke det store ud af serien. Dertil er den for langsom og ufokuseret og føles mere som en oplægger til noget, der måske aldrig bliver til noget, afhængig af hvor mange der ser den. Hvis den bliver en succes, så er der meget at rette op på til en anden omgang. Indtil da er den bare en superkedelig sæbeopera med mangel på pondus.

Se ‘Jupiter’s Legacy‘ på Netflix Danmark.