Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Jurassic World Camp Cretaceous’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Jurassic World Camp Cretaceous’ – sæson 1

22/09/2020 | Flixfilm

jurassic world camp kridttid netflix anmeldelse

Den animerede spin off-serie til ‘Jurassic World’ er fint supplement til de børn og deres forældre der elsker dinosaur-actioneventyr. Ældre ‘Jurassic Park’-fans vil dog nok synes, at serien er for mild i volden, men det er tilpas intens for de familier, der trænger til dino-action.

Man skulle ikke tro at man kunne finde på mere stof til den efterhånden mangeårige ‘Jurassic Park’-franchise, der bare nægter at være uddød. For siden Steven Spielbergs fantastiske dinosaur-thriller ‘Jurassic Park’ har der været to efterfølgere ‘The Lost World: Jurassic Park’ og ‘Jurassic Park 3’. Så serien gik død for en stund, indtil dinosaurerne vendte brølende tilbage med reboot-fortsættelsen ‘Jurassic World’, der ligesom ‘Star Wars: The Force Awakens’ bød på velkendt nostalgi-underholdning der tjente mange penge ind verden over.

Foreløbigt er der siden der kommet efterfølgeren ‘Jurassic World: Fallen Kingdom’ og engang til næste år kommer ‘Jurassic World: Dominion’, der nu er i gang med at filme igen efter nedlukning på grund af corona. I mellemtiden kan familie-publikummet slå ventetiden ihjel med den animerede serie ‘Jurassic World: Camp Cretaceous, der foregår i samme tidsrum som handlingen i ‘Jurassic World’.

Jurassic World serie netflix

De seks unger Darius, Ben, Brooklynn, Kenji, Sammy og Yasmina er på det særlige Camp Cretaceous-lejr, der ligger på samme ø som parken Jurassic World. Allerede på deres første dag i lejren kommer de i farlig kontakt med dinosaurerne – både kød- og planteædere. Men problemerne bliver for alvor værre, idet den nye og farlige dinosaur Indominus Rex slipper løs i parken og alle i øen er i fare. De umage teenagere må altså kæmpe sammen, hvis de skal overleve mareridtet…

Hvert afsnit er på hæsblæsende tyve minutter, hvor der altid er garanti for dinosaur-action. Serien er computeranimeret og er gjort for et budget der er alment for serier af den her type. Både Spielberg og instruktøren bag den første ‘Jurassic World’, Colin Trevorrow er blandt de mange producenter og er med til at bevare forbindelsen til de andre dino-film. Der er nemlig referencer til dem især i form af en gæsteoptræden fra Dr. Henry Wu, som er videnskabsmanden bag skabelsen af de klonede dinosaurer. Naturligvis er der også musikalske genbrug af filmenes musik af John Williams og Michael Giacchino.

Jurassic World kridttid

Heldigvis er animatorerne tro til de mange dinosaurer, som man kender dem. De er stadig flotte og farlige at se på og har de velkendte brølende lydeffekter, der kan give alle gåsehud. Men menneskerne er desværre noget kedeligt animeret og designet i forhold til resten af serien, som ellers ser fint ud. Teenagerne er sympatiske figurer omend noget stereotypiske uden den større karakterudvikling.

Der er til tider god intens action med ungerne der er konstant på flugt fra Indominus Rex og de andre kødædere. Det ældre publikum vil nok finde de mange actionscener for milde i forhold til selve filmene der til tider kunne være blodige, men ‘Jurassic World: Camp Cretaceous’ er også mere til den yngre målgruppe. Det kan være en god idé for dem at se serien med deres voksne, der helt sikkert selv trænger til noget virkelighedsflugt. Man kan iøvrigt sagtens opleve serien med et dansk lydspor.

Med otte afsnit er der underholdning nok til en weekend med dino-serien her. Den er et fint supplement til filmserien og kan bruges som en appetitvækker til den kommende tredje ‘Jurassic World’-film.

Se ‘Jurassic World Camp Cretaceous‘ på Netflix Danmark.