Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Living with Yourself’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Living with Yourself’ – sæson 1

22/10/2019 | Flixfilm

Living with Yourself anmeldelse sæson 1 review netflix 2019

‘Living with Yourself’ kan ved første øjekast ligne et mislykket forsøg på en tragikomisk science fiction-serie, men er man tålmodig, finder man ud af, at den rent faktisk har noget at byde på. To gange Rudd er heldigvis ikke for meget.

Science fiction-genren er ofte blevet brugt for at skabe både overdreven og eftertænksom komik. Med alt fra ‘Mork & Mindy’ til ‘Rick & Morty’ er sci fi blevet taget op og brugt aktivt for at skabe fuldstændigt surrealistiske og ‘out-of-this-world’ situationer for vores hovedkarakterer. Situationerne er mange, og vi har både set forelskelsen i et udenjordisk væsen, eller eksistensgrundlaget for en syltet agurk. Absurditeten er til at føle på, og er den brugt korrekt, vil man både fornøjes og undres. Med ‘Living with Yourself’ stiller skaber, Timothy Greenberg, spørgsmålet: Hvad ville du gøre, hvis du ved et uheld kom til at skabe en bedre version af dig selv?

Nøjagtigt dette scenarie bliver Miles Eliott stillet overfor, da han vågner nedgravet efter et suspekt spaophold og finder ud af, at en ny og forbedret udgave af ham selv, har overtaget hans liv.

Living with Yourself sæson 1

Miles (spillet af Paul Rudd) ser langsomt sit forhold og sine drømme forsvinde. Han har svært ved rent faktisk at være til stede på sin dynamiske arbejdsplads, og når han kommer hjem, forsvinder han ind i sit triste selv, i stedet for at være sammen med hans kone, Kate (eminent spillet af irske Aisling Bea). Men det hele bliver vendt på hoved, da han uheldigvis får klonet sig selv, og nu skal se en bedre version af sig selv i øjnene. Den umiddelbare rivalisering bliver hurtigt til et samarbejde, hvor klon-Miles tager sig af det krævende arbejdsmiljø, mens den originale Miles sidder hjemme og arbejder på sit teaterstykke. Men da kærligheden til Kate sættes på prøve mellem de to, står det klart for dem begge, at der ikke er plads til to personer i ét liv.

‘Living with Yourself’ er en spøjs science fiction-fortælling, der fra start har svært ved at retfærdiggøre sin egen eksistens. Vi får skiftevis serveret historien fra Miles og hans klon, og selvom det fungerer fint, er det et greb, vi har set adskillige gange før. Og jo, det er da sjovt, at Paul Rudd kloner sig selv, og nu står overfor sig selv i et opgør om sit eget liv. Men serien har svært ved at overbevise seeren om, hvorfor man skal give sig hen til en ellers spændende præmis, som desværre ikke udforskes nok…

Men halvvejs inde i sæsonen sker der noget!

Living with Yourself serie

Vi bliver pludseligt præsenteret for en hidtil ukendt vinkel på Miles og Kates forhold, og vi ser historien, som, ellers præsenteret, i et nyt lys. De skiftende synsvinkler bliver brugt på en ny og uventet måde, hvilket klæder serien fortrinligt. ‘Living with Yourself’ formår simpelthen at skifte den tragikomiske eksistentialisme ud med spørgsmål om kærlighed, parforhold og midtvejskrise. Serien skifter gear og erkender endeligt kulør, hvilket gør sidste halvdel af sæsonen til en enestående og rørende historie om, hvad det egentlig er, vi søger i hinanden, og at alting ikke altid behøver at give mening for at fungere.

Og selvom serien ofrer sine ellers interessante spørgsmål om eksistentialisme, så er det helt klart dét værd. Det fornyede fokus på kærlighed går afsindigt godt i tråd med de mange identitetsspørgsmål, som der også er blevet kridtet op. Klon-Miles bruges overordentligt godt til at skabe yderligere konflikter i det allerede skrantende parforhold.

Paul Rudd er fremragende til at portrættere de to versioner af Miles, og man er faktisk aldrig i tvivl om, hvem man er i selskab med – og dette er ikke kun på grund af frisureforskellen, som desværre betragtes som et lavpraktisk valg, der er taget, så seeren aldrig er tvivl. Men Rudds evne til at skinne igennem som den altid strålende Miles-klon burde kunne have stået på egne ben – for ingen skuespiller er bedre til at udstråle en sådan livspositivitet end Paul Rudd.

Living with Yourself paul rudd

Foruden en pragtpræstation fra Rudd ses Aisling Bea i rollen som Miles’ kone, Kate, og dette kan meget vel gå hen og blive den irskfødte skuespillerindes gennembrudsrolle. Bea formår på én gang både at være en urimelig og bramfri partner, mens hun samtidigt fremviser en klar sårbarhed i sit spil. Hun har en utrolig fin og realistisk kemi med Rudd, og deres forhold formår at fremstå naturligt og ægte – lige bortset fra en enkelt dansesekvens dog.

Selvom ‘Living with Yourself’ kommer en smule skævt fra start, bør man blive for at få sæsonens brillante anden halvdel med også. Plottets specielle præmis fungerer fint, selvom man savner, at omstændighederne omkring kloningen blev undersøgt og udforsket mere. Både Rudd og Bea spiller sindssygt godt op mod hinanden – ligegyldigt hvilken version af Miles, Rudd portrætterer. Serien kan klart anbefales, og med sin forholdsvist korte spilletid på omtrent fire timer, kan den hurtigt ses.

Anmeldelsen er baseret på hele første sæson.

Se ‘Living with Yourself‘ på Netflix Danmark.