Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Lost in Space’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Lost in Space’ – sæson 1

16/04/2018 | Flixfilm

‘Lost in Space’ burde havde heddet noget andet, for så meget rumfart får man ikke – trods den klassiske serie, den bygger på. Der er godt skuespil mellem den nye generation af Robinson-familien, men spændingskurven når aldrig rigtig at toppe, selvom rammen omkring eventyret er flot produceret.

‘Lost in Space’ har en lang historie bag sig i tv science fiction-historien. Den første version kom i 1967, blev skabt af Irwin Allen og kørte i tre sæsoner. I hele 83 episoder fulgte man den videnskabelige familie Robinson, der var i gang med en koloni-mission med kurs mod en ny Jorden, men som blev udsat for sabotage af den sleske Dr. Smith og de bliver ja, lost in space! Seriens tone var total camp, for det var de glade, kulørte tresser-tider med rumskibe, der hang i tråde og folk i tunge monstre-dragter.

For tyve år siden i år kom der så en tåbelig spillefilm-udgave med samme titel med William Hurt, Gary Oldman og Matt LeBlanc, ja Joey fra ‘Venner’! Filmen blev meget negativ modtaget af anmelderne og seriens fanbase og mulighederne for en videre filmserie blev dermed aflyst. I nullerne forsøgte at genoplive konceptet igen på tv, dog uden det større held. Nu i år 2018 har Netflix produceret en reboot-sæson på 10 episoder, der forsøger at puste nyt liv i sagaen om den uheldige familie med nutidens teknologi.

Familien Robinson er sammen med en række andre forskere ombord på en rumstation langt ude i fremtiden. Alle sammen er på en storstillet mission mod nye planeter med håb om at kolonisere dem. Noget går galt, da rumstationen havner i et sort hul og familien samt deres kollager bliver spredt væk fra hinanden. Robinsonérne havner på overfladen af en planet med ekstreme, forskellige klimaer. De lander i det iskolde område på den ukendte planet og er allerede på røven fra det første afsnit af…

‘Lost in Space’ anno 2018 er et nogenlunde fint comeback-forsøg, men kunne have været mere interessant. Først og fremmest er familiedynamikken mellem skuespillerne som familien rigtigt godt. I de gamle tv-dage var det faren, der var familiens overhoved, men her bliver kønsrollerne vendt på hovedet i denne her version af ‘Lost in Space’. Stærke kvinder i leder-roller er på mode i dag og Molly Parker klarer det del ganske godt som moren Maureen. Toby Stephens yder til med fint samspil som hendes ægtemand John, mens Parker Poseys lede skurk skaber tiltrængt spænding, når det gælder.

For det kniber netop med spændingen, osse selvom at der sker noget. Serien føles bare aldrig frisk eller ny i forhold til andet sci-fi indenfor den seneste tid. Producenterne har uden tvivl søgt inspiration i reboot-udgaven af ‘Star Trek’ med det flotte, polerende look, mens brugen af flashbacks vækker minder om ‘Lost’ og har samme lignende tendens til at bremse handlingen. I modsætningen til de tidligere ‘Lost in Space’-versioner, er der ikke meget rumfart i 2018-udgaven. Den burde hedde ‘Stranded on a Planet’.

Klinisk væk er den kitschende tone fra fortiden og er erstattet med en mere seriøs og alvorlig tone. Gamle kendere af ‘Lost in Space’ vil nok komme til at savne noget gammeldags kitsch som noget kontrast til alvoren. Effekterne i serien er lysår foran dem i 1998-filmen, hvilken ikke burde være så svært med det, der kan laves i dag. I de nyere tv-serier kan man skabe alt selv med mindre budgetter og ‘Lost in Space’ forsætter den retning.

‘Lost in Space’ er klassisk eksempel på gammel vin i ny flaske. Flasken er skinnende flot og funklende, mens smagen er blevet opdateret til tidens streaming-marked. Men trods de gode intentioner på alle fronter, så kunne ‘Lost in Space’ ligeså være noget andet rumeventyr, uden at det behøvede at bygge på noget støvet sci-fi. De gamle fans vil nok ikke synes godt om den nye omgang af Robinson-familiens eventyr i rummet, mens nye generationer får sikkert noget ud af det. Jeg er dog ikke en af dem, så det bliver en noget blandet anbefaling herfra.

Se ‘Lost in Space‘ på Netflix Danmark.