Følg Flixfilm på Facebook - Netflix nyheder

Anmeldelse: ‘Making a Murderer’ – sæson 2

19/10/2018 | Ingen kommentarer

Anden del i Avery-sagaen er bedst, når vi ser gamle beviser forklaret i nyt lys. Her stråler en fortælleglæde og interesse for det stof, der formidles. Derimod er de lange og uforstående telefonsamtaler mellem fange og familie for dvælende, hvilket gør det svært at holde koncentrationen.

Skrevet af Lars Møller.

Der var ingen tvivl om, at et så massivt hit, som ’Making a Murderer’ viste sig at være, skulle følges op af en anden sæson. True crime dokumentarserien blev nemlig et kæmpe hit verden over, da den fik premiere i 2015. Den enorme opmærksomhed, som seriens to (uskyldigt) dømte hovedpersoner fik, fungerer som omdrejningspunktet i denne nye del af dokumentarserien.

Bag kameraet har vi stadig Laura Rocciardi og Moira Demos, der videre følger arbejdet omkring Steven Avery og Brendan Dasseys sag. Denne gang er der andre og mere målrettede advokater på udkig efter nye svar vedrørende mordet på Teresa Halbach i 2005.

Der er gået tre år siden vi slugte seriens første sæson, og der er ikke sket meget for hverken Avery eller Dassey siden. De sidder stadig indespærret for en forbrydelse, de påstår ikke at have begået.

Vi besøger endnu en gang Avery og Dasseys familie, der kæmper en indædt kamp for at opnå retfærdighed – denne gang med fornyet hjælp. Kathleen Zellner er Averys nye superkvinde af en advokat, kendt for at få frikendt fejlagtigt dømte fanger. Zellner sår stor tvivl om mange af anklagerens diskutable beviser fra sagen mod Avery i 2005-2007.

Sideløbende kæmper Dasseys to advokater, Laura Nirider og Steven Drizin, benhårdt for at få omstødt dommen, der primært blev afsagt grundet 16-årige Dasseys tvivlsomme tilståelse i 2005.

Det amerikanske retsvæsen spiller en endnu større rolle i denne sæson. Det er nemlig en langt sværere udfordring at få frikendt en allerede dømt person, forklarer advokaterne. Rocciardi og Demos regner heldigvis ikke med, at seeren besidder stor viden om diverse vedtægter i amerikansk lovgivning. De gør det nemlig let at forstå den komplicerede proces som juristerne står over for.

Flere gange får vi vist infografik, der forklarer at sagen skal gennemgå både statslige og føderale hænder før en genoptagelse af sagen kan indledes. Derfor bliver mange optagelser, der tidligere blev vist i sæson 1, gennemgået endnu en gang. Dette bliver hurtigt en anelse trættende, da det alt sammen er noget, man har set tidligere. Men for nogle kan det også fungere som et godt oprids af seriens første sæson.

Vi kan selvfølgelig heller ikke komme uden om Kathleen Zellner, der stjæler kameraets opmærksomhed i de nye afsnit. Som en blanding af David Rudolf fra ’Døden på trappen’ og Annalise Keating fra ’How to Get Away with Murder’ bruger Zellner både blodstænkeksperter og et hold af unge jurister til at gennemgranske beviserne, der blev fremlagt mod Avery ti år tidligere.

Zellner er en fuldstændig fantastisk tilføjelse til dokumentarserien, da hun, modsat andre i Avery-klanen, nyder at fortælle kameraet om hendes optrævling af sagens beviser. Scenerne, hvor hun mødes med Steven Averys familie, skaber en sjov dynamik og er et tydeligt eksempel på nutidens klasseskel i USA.

Trods nye, spændende personligheder og flotte gennemgående forklaringer af processerne i det amerikanske retssystem, lider sæson 2 af et meget sløvt tempo sammenlignet med seriens første. Det er selvfølgelig forventeligt, da sæson 2 behandler de sidste tre års begivenheder – deriblandt den fornyede interesse og mediedækning af sagen. Der er derfor god plads til at gå i detaljer, når det kommer til sagens beviser og processer. Her kan igen sammenlignes med ’Døden på trappen’, der var meget begivenhedsfattigt i de senere afsnit.

Der er ingen tvivl om, at Rocciardi og Demos er klare over den store interesse for Steven og Brendans sag – sæson 2 behøver nemlig ikke overbevise seerne om sagens vigtighed. De udnytter især dette til egen favør, når de bruger meget af tiden på at forklare selv de mindste detaljer af sagen. Kathleen Zellner er et scoop, der, sammen med Steven Averys korte forlovelse, giver sæsonen noget drama, der ikke kun omhandler gennemgang af ikkeeksisterende gerningssteder og gammelt bevismateriale.

Se ‘Making a Murderer‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på de første fire afsnit af sæson 2.

Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.




    Skriv kommentar