Anmeldelse: ‘Maniac’

25/09/2018 | Ingen kommentarer

Emma Stone og Jonah Hill er vores usikre guides i den bizarre verden, vi alle kender som underbevidstheden. Serien ‘Maniac’ kan i helhed ikke undgå at føles som en Charlie Kaufman-wannabe, men mængden af surrealistiske optrin er forrygende at se på og man er i sindssygt godt selskab med Stone og Hill, der er i topform.

Underbevidstheden er en sjov størrelse og tit skal der levende billeder til for at give os en fornemmelse af hvad pokker der foregår i vores hoveder. Miniserien ‘Maniac’ giver os et spændende bud på hvad der sker, når man begår sig hovedløst rundt i nogle skæve hoveder, der forsøger at skille mellem virkelighed og fantasi.

De skæbner der er i centrum i serien, er Annie Landsberg (Emma Stone) og Owen Milgrim (Jonah Hill) og begge har deres problemer at slås med. Annie døjer med skyldsfølelse efter sin søsters død og er afhængig af en særlig type pille, der gør hende i stand til at genoplive fortiden i hendes sind. Owen tilhører en velhavende familie og plages tit af voldsomme hallucinationer om pludselige jordskælv og en fiktiv person, der viser ham tegn på en mulig dommedag.

Både Annie og Owen deltager i et tre dags pille-eksperiment arrangeret af det mystiske medicinalfirma Neberdine Pharmaceutical & Biotech under ledelse af den mærkelige Dr. James K. Mantleray (Justin Theroux), der selv slås med seriøse problemer med sin mor (Sally Field). Mantleray er overbevist om at hans pille-kur kan kurere alle former for psykologiske problemer, men under forløbet sker der ting og sager i Annie og Owens hoveder, som overrumpler de sære videnskabsfolk…

‘Maniac’ er en remake af en norsk serie af samme navn. Den amerikanske version der er udviklet af forfatteren Patrick Somerville og instruktøren Cary Joji Fukunaga, er dog ikke en total remake og leger med selve grundidéen på egne præmisser. Fukunaga har tidligere gjort sig godt bemærket med filmene ‘Sin Nombre’ og ‘Beasts of No Nation’ og til tv stod han for den første og bedste sæson af krimien ‘True Detective’.

Med ‘Maniac’ tryller Fukunaga igen med tv-mediet og har det tydeligvis sjovt med historiens sære muligheder på den visuelle plan. Man mærker en vis inspiration fra de mere skæve instruktør-kollegaer Spike Jonze og Michel Gondry, der begge har arbejdet sammen med manuskriptforfatteren Charlie Kaufman. I det hele taget kunne Kaufman nemt at have skrevet ‘Maniac’, der tematisk på overfladen virker beslægtet med den mesterlige ‘Evigt solskin i et pletfrit sind’

Emma Stone og Jonah Hill har før arbejdet sammen i komedien ‘Superbad’ og de har udviklet sig utroligt godt som skuespillere gennem de sidste ti år. Som Owen er Hill usædvanligt afdæmpet i sit skuespil og viser dermed nye sider af sig selv. Stone kommer fantastisk godt omkring hele følelsesregisteret som den lettere maniske Annie uden at det kammer over i overspil. Man får også godt og seriøst skævt birolle-skuespil fra solide navne som Justin Theroux, Sonoya Mizuno, Gabriel Byrne og Sally Field, men ‘Maniac’ er helt klart Stone og Hills show.

‘Maniac’ er fantastisk godt skuret sammen med et smitsomt legelyst. Fukunaga viser igen at han er en af tidens bedste filmskabere og det skal blive rigtigt spændende at se hvad han kan gøre som den nye James Bond-instruktør i den nærmeste fremtid. ‘Maniac’ er ikke total original i helheden, men det større opbud af surrealistiske optrin er forrygende at overvære i det fornemme selskab med de veloplagte stjerner. Seriens skævhed og fortolkning af psykisk behandling vil nok ikke være i alles smag, men er man frisk på en omgang udsædvanlig sjov og ballade, så er ‘Maniac’ absolut værd at binge-watche i efterårets mørke.

Se ‘Maniac‘ på Netflix Danmark.